Praha 3
Hrob Čeněk Klos
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, VIII.)
- Praha 3, Jana Želivského, Olšanské hřbitovy, část VIII.
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
ČENĚK KLOS
STŘELEC I. ČSL.PL. J.HUSI
*21.1.1894 +27.1.1920.
Část 008 odd. 11 hrob 63
Klos Čeněk: *20.1.1894 Pšovka okr. Mělník, pobytem tamtéž. RU armáda: Inft., k. k. LIR. Nr. 8. Zajetí: 4.2.1915 Mezebraboč. Datum a místo přihlášení do legií: 2.5.1916 Kazaňská gub., Paradský zavod. Zařazení do legie: 26.5.1916. Legie: Čs. legie v Rusku. První a poslední útvar v legiích: 1.stř.pl. Hodnost: vojín. Konec v legiích: 27.1.1920. Zemřel na diabetický záchvat v nemocnici v Karlíně po návratu z Ruska.
Prameny: Osobní karta legionáře (archivní materiál, z něhož byly čerpány informace do databáze legionářů za 1.světové války).
Legionářský poslužný spis (archivní materiál, z něhož byly čerpány informace do databáze legionářů za 1. světové války)
Souřadnice: N50°5'14.82'' E14°28'9.52'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob Otakar Pavel
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy)
- Olšanské hřbitovy, Praha 3, Jana Želivského
skupina obsahuje jednotlivé hroby bez rozlišení skupiny ve které leží
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
- Olšanské hřbitovy, Praha 3, Jana Želivského
KU CTI A PAMÁTCE MÉHO ŠLECHETNÉHO
MANŽELA OTAKARA PAVLA ČS.PODPLK.v.v.
+16.-2.1938 GUSTI P.
Souřadnice: N50°5'6.5'' E14°28'12.65'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob Heinrich Madlener
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, IX.)
- P-03, Olšanské hřbitovy, IX. část
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
HEINRICH MADLENER
k.k.Feldmarschall - Lieutnant
Rither der russischen Orden
St. Wladimir St. Anna mit der Krone
St.Anna in Brillanten
geboren dem 25. Juli 1751
gestorben den 13. Februar 1867
Friede seimer Asche
Souřadnice: N50°5'6.5'' E14°28'12.65'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob Alfred Soukup
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, II.)
RODINA
SOUKUPOVA
KAPITÁN POLNÍ PILOT LETEC
ALFRED SOUKUP
1899 - 1929
Pilot kpt. Alfred Soukup (narozen 20.10.1899) zahynul 6.9.1929 u obce Krouna – Oldřiš při leteckém Závodu zeměmi Malé Dohody a Polskem. Na místě nehody má pomník.
Start závodu byl v Bukurešti (Rumunsko) a prvního dne se letělo přes Jasy (Rumunsko), Lvov (tehdy Polsko), Varšavu (Polsko), Krakov (Polsko) a Prostějov do Prahy. Druhý den se letělo z Prahy, přes Brno, Záhřeb (tehdy Jugoslávie), Bělehrad (tehdy Jugoslávie) zpět do Bukurešti. Trať měřila 3100 km. Pořadatelem bylo tentokrát Rumunsko, proto start a cíl v Bukurešti. Byl to již třetí ročník tohoto mezinárodního leteckého závodu, ale první a jediný, v němž startovaly jednomístné stíhací letouny - asi proto, že pořádající Rumunsko právě koupilo ve Francii nové stihačky Dewoitine. Okružní let byl hlavní disciplínou závodu, před ním proběhla rychlostní soutěž na 6km, ve které zvítězil právě Alfred Soukup na Avii Ba-33 se startovním číslem 5 rychlostí 298 km/h, a závod v dosažené výšce za 11 minut, ve kterém zvítězil škpt. Karel Mareš na Avii B-33 s výškou 5900m. V samotném okružním závodě byl Alfred Soukup favoritem, jako první doletěl do Jasů, do Lvova a do Krakova. Etapa z Krakova přes Prostějov do Prahy se mu však stala osudnou. V oblasti zuřily silné bouřky a Alfred Soukup se v jedné z nich zřítil z výšky asi 500m. Co přesně se mu stalo, nevíme, ale obrázek o tehdejších letových podmínkách si můžeme udělat z popisu pilota škpt. ing. Františka Malkovského, který na Avii B-33 v závodě rovněž letěl a v téže etapě asi 20km od Alfreda Soukupa rovněž havaroval:
Z Krakova byl let normální. Ale asi ve třičtvrtě na pět odpoledne narazil jsem u Osvětimi v Polsku na první bouřky. Nejhorší bouři potkal jsem nad Těšínem a odtud jsem prolétával jednu bouřku za druhou až k Přerovu. Prodělal jsem již za svých leteckých let ošklivé chvíle, ale to, co jsem zažil nyní v několika hodinách, bylo nejhroznější. Ač jsem byl pevně uvázán, seděl jsem na sedadle opravdu jen chvilkami, jak příšerně se letadlo zmítalo. Motor pracující na plné obrátky se každou chvíli zahltil. Až k Olomouci jsem myslel, že neprolétnu, jak bouřky byly černé. Jedna bouřka se táhla od severu, druhá od jihu. To bylo asi mezi šestou a čtvrt na sedm. Konečně jsem se dostal nad Prostějov, kde jsem přelétával letiště v předepsané výši 50m. Nyní jsem to nabral přímou čarou na Prahu. Před Svitavami je vysoký les. Mraky seděly na něm úplně dole, až bylo z toho úzko. Mezi nimi a hořejší vrstvou konečně spatřil jsem mezeru asi 100 metrů a tou jsem tedy proletěl, dostav se za Svitavy a dál podél silnice na Poličku. Tam nad lesíky jsem přímo mraky píchal a celou cestu dál jsem letěl ve výšce pouhých 20 m. Za Poličkou u onoho dlouhého lesa, jsem si netroufal mraky píchat (pozn.: mohl v nich být kopec a taky neměl přístroje pro létání bez viditelnosti), mne přepadl strašně silný déšť. Vracet se, to už nešlo. Napravo i nalevo mezi Poličkou a Borovou lesy. Hledal jsem tedy pole, kde bych si sednul. Ale byla již tma a nemohl jsem zkontrolovat směr větru, a proto jsem nasadil na přistání směr na Poličku. Při přistávání podvozek se ulomil, motor se zaryl do země, ale v tom ještě celý letoun odskočil a ve vzduchu se obrátiv, dopadl na záda. Asi čtvrt hodiny jsem zůstal v bezvědomí. Když jsem se probral, nemohl jsem se dostat ven. Ale mezitím už přicházeli lidé a poprosil jsem je, aby nadzvedli ocas letadla. (dle časopisu Hobby Historie č.22,23)
Okružní let dokončilo jen 9 letců ze 24 startujících, a vítězem okružního letu i celého Závodu zeměmi Malé Dohody a Polskem v roce 1929 se stal škpt. Josef Kalla na Letovu Š-131. Na druhém místě doletěl škpt. Karel Mareš na Avii B-33, na třetím pak jugoslávský pilot por. Leonid Bajdak na Avii BH-33E.
Souřadnice: N50°4'53.99'' E14°28'33.85''
Pomník přidal: Petr Kudláček
Hrob Jan Nepomuk Steinský
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, II.)
Zde odpočívá
JAN NEPOMUK STEINSKÝ
15.6.1848 31.7.1922
účastník bitvy u Hradce Králové
3. července 1866
Zakladatel
Komitétu pro udržování památek
z války roku 1866
Souřadnice: N50°5'6.5'' E14°28'12.65'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Megela
Příprava dat: Martin Brynych
Hrob Emanuel Salomon von Friedberg-Mírohorský
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy)
- Olšanské hřbitovy, Praha 3, Jana Želivského
skupina obsahuje jednotlivé hroby bez rozlišení skupiny ve které leží
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
- Olšanské hřbitovy, Praha 3, Jana Želivského
EMANUEL SALOMON
FRIEDBERG-MIROHORSKÝ
*18.1.1829 +10.12.1908
náčelník generálního štábu
Náčelník k. u k. generálního štábu, Polní podmaršálek, Svobodný pán Emanuel Salomon von Friedberg-Mírohorský.
Souřadnice: N50°5'6.5'' E14°28'12.65'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Megela
Příprava dat: Martin Brynych
Hrob Ignaz Waagner
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy)
- Olšanské hřbitovy, Praha 3, Jana Želivského
skupina obsahuje jednotlivé hroby bez rozlišení skupiny ve které leží
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
- Olšanské hřbitovy, Praha 3, Jana Želivského
IGNAZ WAGNER
K.K.HAUPTMANN
IM 21. INFANTERIE REGIMENT
BARON REISCHACH
GEFALLEN
IN DER SCHLACHT BEI BOHMISH
SKALITZ AM 28. JUNI 1866
Hejtman Ignaz Waagner, který padl v bitvě u České Skalice v červnu 1866.
Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE0003-56048
Souřadnice: N50°5'6.5'' E14°28'12.65'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Megela
Příprava dat: Martin Brynych
Hrob Michael Hardtmann
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, IX.)
- P-03, Olšanské hřbitovy, IX. část
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
Hrob Michael Hardtmann
MICHAEL
HARDTMANN
K.K.Feldwebel des Ludwig von Benedek
28 Infanterie Regiments.
gestorben nach 69 jahriger Dienstzeit
am 13.August 1859
Souřadnice: N50°5'6.5'' E14°28'12.65'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Megela
Příprava dat: Martin Brynych
Hrob Alexander Truc
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, VI.)
- střed 6. oddělení 50°4'46.90"N, 14°27'57.08"E
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
ALEXANDER TRUC
NADPORUČÍK PILOT - LETEC
*11.4.1895, +12.4.1926.
Npor. Alexander Truc, zkušební pilot a současně úředník firmy Avia a vojenský letec v záloze, zahynul 12.4.1926 při letecké nehodě u letiště Praha - Kbely. Při akrobacii nevybral vývrtku. Jeho životopis je uveden v knize „Než podmaníme vzduch … Zalétávací a zkušební piloti a letecké výzkumné ústavy“ od Michala Plavce a kol., vydání 2012, str. 103.
V Lidových novinách vyšel dne 13.4.1926 článek: Pád letcův. Správa letiště v Praze oznamuje: Včera o půl 12. hod dopoledne startoval k soukromému letu na letišti v Praze pan Truc. Když dostoupil výše 1200 m, dostal se do letu „na zádech“ a asi ve výši 600 m do vývrtky. Poněvadž neměl dostatečné obratnosti k vybrání letadla z těchto evolucí, narazil na zem na poli u Satalic, při čemž letadlo silně poškodil. Těžce zraněný pilot byl dopraven do nemocnice.
Souřadnice: N50°5'14.82'' E14°28'9.52'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček
Hrob Jan Plichta
- + o skupině VPM (P-03, Olšanské hřbitovy, IX.)
- P-03, Olšanské hřbitovy, IX. část
- Zobrazit všechna VPM ve skupině
MJR. JAN PLICHTA
KPT. ČSL. LEGIÍ VE FRANCII
*13.9.1891 +31.1.1975
Souřadnice: N50°5'14.82'' E14°28'9.52'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Diana a Vladimír Štruplovi