á | a | b | c | č | d | ď | e | f | g | h | ch | i | j | k | l | ľ | ł | m | n | o | p | r | ř | s | š | t | ť | u | ú | v | w | z | ž (vše)

Otto Hanzlíček

* 18.6.1911 (Ústí n. Labem)
† 10.10.1940 (koryto řeky Mersey u Ellesmere Port, Velká Británie)

Pocházel ze severočeského města Ústí nad Labem. V mládí byl členem Sokola a spolu s kamarádem Otou Králem založili ústecký skauting. Sám O. Hanzlíček byl poté členem 3. oddílu ústeckého Junáka. Po dokončení školní docházky zamířil roku 1930 do pilotní školy, která určila celý jeho další život – stal se letcem československé armády.
Po mnichovské krizi a odstoupení pohraničních oblastí Německu se Hanzlíčkova rodina stěhuje z Ústí do Prahy. A z hlavního města republiky odchází v červnu následujícího roku mladý pilot do Polska bojovat proti Němcům.
Polsko sloužilo pouze jako přestupní stanice. Z přístavu Gdyně brzy odplouvá na švédské lodi Kastelholm do Calais. Francie tou dobou ještě nebyla ve válečném stavu a jako cizinec nemohl vstoupit do armády země galského kohouta. S velkou nevolí proto podepsal závazek odsloužení pěti let v cizinecké legii. Jednalo se o jedinou možnost, jak zůstat v ozbrojených silách. Pouze ústně bylo přislíbeno, že pokud Francie vstoupí do bojů, Čechy a Slováky legie uvolní pro službu v národních jednotkách.
Očekávaný den nastal 3. září 1939, kdy Francie vyhlásila válku Hitlerovu Německu. Otto Hanzlíček se rychle přeškoluje na moderní americký letoun Curtiss H-75 a počátkem prosince 1939 odchází s legendární letkou „Lafayette“ do bojů. Ve Francii je operačně nasazen více než sedm měsíců. Zúčastní se dvaceti osmi vzdušných soubojů, během kterých je i sestřelen a raněn.
Za svoji činnost na francouzském nebi obdržel v létě 1940 válečný kříž se stříbrnou hvězdou. Navíc s pochvalou: „Excelentní stíhací pilot, vždy silně pohrdající nebezpečím. 11. května 1940 zaútočil se svým rojem na jeden Heinkel 111 a sestřelil ho na francouzském území.“
Spolu s kolegy přelétl Středozemní moře do afrického Alžíru a odtud pokračoval na lodích do jediné země, která ještě Hitlerovi vzdorovala. Navíc právě ve Velké Británii byla po zkušených pilotech velká poptávka a celá řada československých letců se již účastnila legendární bitvy o ostrovy.
Otto Hanzlíček vstupuje do 312. stíhací perutě RAF, které je svěřena obrana Liverpoolu. Zde létá na stoji Hawker Hurricane Mk. I, který se mu 10. října 1940 stane osudným. Starší Hurricany měly již nalétáno mnoho hodin a nebyly v úplně bezvadném technickém stavu. Při školním letu začal Hanzlíčkův motor nejdříve hustě kouřit, poté hořet. V takové situaci nebylo na co čekat. Rychlé opuštění stoje a klesání na padáku bylo jediné řešení. Naneštěstí dopadl přímo do rozbahněného koryta řeky Mersey u Ellesmere Port. Letec, který se právě topil v blátě, byl přikryt vrchlíkem svého vlastního padáku.
Otto Hanzlíček byl první obětí z řad pilotů 312. Československé stíhací perutě Královského letectva. Jeho tělo bylo policií nalezeno až 1. listopadu 1940. Hodinky na jeho ruce se zastavily právě v čase katastrofy. Špinavé od bahna byly po válce vráceny rodině.

Zdroje (mimo informací z desek):
https://www.hrdinovevalky.cz/

VPM:
hrob - Liverpool, stát Velká Británie
památník - Londýn, stát Velká Británie
pomník - Praha 6, okres Praha 6


Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.