Úvaly

5. května, náměstí Arnošta z Pardubic, nezařazeno

Pomník Miroslav Jenšovský

Autor: Mgr. Zdeněk Dašek, 02.06.2005
Umístění: Úvaly, za obcí v lese
Nápis:
ZDE PADL HRDINNOU SMRTÍ
V BOJI ZA SVOBODU VLASTI

MIROSLAV JENŠOVSKÝ
*3.3.1924 +6.5.1945
Z PŘIŠIMAS

Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-2103-28352
Pomník přidal: Mgr. Zdeněk Dašek

Pomník Obětem 2. světové války

Autor: Mgr. Zdeněk Dašek, 18.03.2005
Umístění: Úvaly, za obcí v lese
Nápis:
ZDE ZEMŘELI PRO VĚRNOST
K NÁRODU A LÁSKU K ZEMI
DNE 8. KVĚTNA 1945
ÚVALŠTÍ OBČANÉ:

BOHUMIL JANĎOUREK
KAREL MARČÍN
JAROSLAV MICHÁLEK

NEZAPOMEŇME!

Centrální evidence válečných hrobů: není evidován
Pomník přidal: Mgr. Zdeněk Dašek

Pamětní deska František Šlajer

Autor: Mgr. Zdeněk Dašek, 18.03.2005
Umístění: Úvaly, křižovatka ulic Novákova a Alešova
Nápis:
ZDE ZEMŘEL PRO VĚRNOST
K NÁRODU A LÁSKU K ZEMI
DNE 6. KVĚTNA 1945
ÚVALSKÝ OBČAN

FRANTIŠEK ŠLAJER

NEZAPOMEŇME!

Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-2103-28354
Pomník přidal: Mgr. Zdeněk Dašek

Pamětní deska Obětem 2. světové války

Autor: Ivo Šťastný, 18.03.2005
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitovní zeď, vpravo u vchodu na hřbitov
Nápis:
ZDE ZEMŘELI PRO VĚRNOST
K NÁRODU A LÁSKU K ZEMI
DNE 6.KVĚTNA 1945
OBČANÉ

DUFEK MILAN
ZE SADSKÉ
HAVLÍČEK VÁCLAV
Z TUKLAT
KVÍZ JAROSLAV
Z ÚVAL

NEZAPOMEŇME!
Poznámka:

Informace k desce: http://www.uvalsko.cz/2015/03/misto-posledniho-zverstva-2-svetove_6.html


Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-2103-28356
Souřadnice: N50°04'26.78'' E14°44'24.06''
Pomník přidal: Ivo Šťastný

Hroby Obětí 2. světové války

Autor: Ivo Šťastný, 18.03.2005
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitov
Nápis:
VĚRNI
V ŽIVOTĚ
I V SMRTI

BÖHM KAREL,nelze přečíst, JANDOUREK BOHUMIL, KOŽENÝ JOSEF, KVÍZ JAROSLAV, MARČÍN KAREL, MICHÁLEK JAROSLAV, ŠLAJER FRANTIŠEK

PAMÁTCE DUKELSKÝCH HRDINŮ
PRSŤ Z DUKLY 1973
Poznámka:

jedno jméno poškozeno


Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-2103-03116
Souřadnice: N50°04'27.07'' E14°44'23.23''
Pomník přidal: Ivo Šťastný

Hrob I. I. Sadovoj

Autor: Zdeněk Beneš, 18.03.2005
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitov
Nápis:
И. И. САДОВОЙ

СТАРШИНА
*1913
СЕЛО ЖУРЖИВКА
КАМЕНЕЦ-ПОДОЛЬСКОЙ
ОБЛ. УССР

+3.10.1945 V ÚVALECH

HRDINOVÉ
NIKDY NEZAPOMENEM!

Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-2103-28350
Pomník přidal: Zdeněk Beneš

Hrob Antonín Zavadil

Autor: Marek Skýpala, 24.02.2019
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitov
Nápis:
ANTONÍN ZAVADIL
RUS. LEG. – ÚČETNÍ
1888 - 1932

Centrální evidence válečných hrobů: není evidován
Souřadnice: N50°4'26.09'' E14°44'21.09''
Pomník přidal: Ivo Šťastný

Hrob Stanislav Šebík

Autor: Marek Skýpala, 29.08.2013
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitov
Nápis:
STANISLAV *21.11.1887 +4.9.1972
v.v. ASISTENT ČSD A RUSKÝ LEGIONÁŘ
Poznámka:

Stanislav Šebík se narodil v Drásově u Příbrami. Byl zajat jako vojín 8.zeměbraneckého pěšího pluku dne 4.9.1915 u Rovna. Do čs.vojska se přihlásil dne 5.7.1917 v Jekatěrinburské oblasti a byl zařazen k 5.střeleckému pluku (ruských legií). Do ČSR se vrátil a byl demobilizován dne 1.10.1920 jako četař stejné jednotky. (zdroj: databáze VÚA)


Centrální evidence válečných hrobů: není evidován
Souřadnice: N50°4'27.36'' E14°44'23.46''
Pomník přidal: Marek Skýpala

Hrob Bohumír Skřivan

Autor: Marek Skýpala, 29.08.2013
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitov
Nápis:
BOHUMÍR SKŘIVAN
LETEC ČSLA
* 19.XII.1927 + 7.II.1981

Centrální evidence válečných hrobů: není evidován
Souřadnice: N50°4'27.84'' E14°44'20.64''
Pomník přidal: Marek Skýpala

Hrob Vladislav Pachta

Autor: Marek Skýpala, 29.08.2013
Umístění: Úvaly, 5. května, hřbitov
Nápis:
PORUČÍK LETECTVA
VLADISLAV PACHTA
* 11.2.1929. - + 18.7.1952.
Poznámka:

Pilot por. Vladislav Pachta zahynul 18.7.1952 při letecké nehodě u Ohrozimi u Prostějova. Letěl jako cestující.

V knize "Stříbrný tryskáč MiG-15, Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957" od Libora Režňáka je na str. 132 popis nehody: …došlo dne 18.7.1952 k jedné z nejvážnějších katastrof čs. vojenského letectva. V jasném počasí po sedmé hodině ráno, při startu z letiště Prostějov – Stichovice havaroval dvoumotorový C-3Bv a všech 8 osob na palubě zahynulo. Šlo o velitele letek a další funkcionáře 30. bilp, kteří se měli v Brně, u velitele 34.LBiD seznámit s úkoly pluku právě na výše uvedeném velitelsko – štábním cvičení. Byli to: druhý pilot, zástupce vel. 34. LBiD pplk. Josef Kvapil (1916), vel. 34. lpr npor. Vladimír Krofta (1925), velitelé letek a rojů 30. lbip por. Jiří jehlička (1926), por. Vladimír Pachta (sic)(1929), ppor. Karel Kostelníček, (1930), ppor. Jan Podhorský (1929) a podle slov pilota L. Pivarčeka „najlepší mechanik sveta“ des. Cyril Hanuliak (1930). Náhlé neštěstí připravilo 30. lbip o základní velitelské kádry a do personálního přeobsazení uvolněných funkcí útvar vlastně útvar vyřadilo z bojové sestavy čs. letectva. Letoun řídil válečný veterán, nyní letovod 34. LBiD škpt. Ľudevít Pivarček (1918 Pliešovce), za jehož ponechání v armádě v souvislosti s údajně nejasnou válečnou minulostí velitel letectva sborgen. J. Hanuš u MNO tolik „orodoval“. Škpt. L. Pivarček prý nalétal (předešlé zápisníky letů nebyly nalezeny) 1 900 letových hodin na jednomotorových letadlech. Doloženě, od 1.1.1950 nalétal 293 hodiny, z toho na dvoumotorovém C-3 jen 36. V kabině si však počínal jako starý „mazák“. Podle výpovědi startéra des. L. Kuželky „… pilot na čáře předběžného vzletu provedl úkony, vjel na vzletové pásmo, v jízdě propálil motory, mávnul rukou na znamení, že je připraven a bez zastavení odstartoval“. Vysazení levého motoru po startu plně zatíženého letounu zvládnout nemohl. Dokonce bez dosažení předepsané manévrovací rychlosti 180km/hod ve výšce 60m zatáčel. Přelétl vesnici Pesany (asi Lešany) a ve snaze provést návrat na letiště točil doleva, na „mrtvý“ motor! Nezasunul podvozek ani klapky a směřoval do zvyšujícího se terénu, který jej nutil stoupat. Konečně točil doprava, ale přetížený letoun již ztratil rychlost a pod úhlem 70° vrazil do země. Exploze a prudký požár označily místo dopadu ležící asi 500m SV od obce Ohrozim. … Příčinou vysazení pohonné jednotky v záruce výrobce Motorlet Jinonice bylo vypadnutí ventilového sedla 1. válce …. Nepřipravený pilot ve spojení s nekvalitní leteckou výrobou jsou výmluvnými důkazy o nelichotivém stavu čs. vojenského letectva padesátých let 20. století.

Další na stránkách Wikipedie; Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky


Centrální evidence válečných hrobů: není evidován
Souřadnice: N50°4'28.44'' E14°44'19.44''
Pomník přidal: Marek Skýpala
Doplnění informací: Petr Kudláček