a | b | c | č | d | ď | e | f | g | h | ch | i | j | k | l | ł | m | n | o | p | r | ř | s | š | t | u | ú | v | w | z | ž

podplukovník in memoriam Jaroslav Jebáček

* 6.11.1920 (Jinačovice, okres Brno venkov)
† 18.10.1942 (Northolt, Uxbridge, Middlessex, Velká Británie)

Odveden 21.10.1939, Francie; Agde, národnost česká, osobní číslo J-140. Jednotka při úmrtí RAF, 311. peruť, podporučík, palubní střelec, osobní číslo RAF/788051 (142325). Zahynul při letecké havárii za přeletu, Wellington T2564 (KX-T), pohřben Brookwood, hrob č. 13.
uveden také CZE-6209-13978 (Kuřim)

18.říjem 1942
Jedna z největších tragédií v dějinách československé Třistajedenáctky a celého československého letectva ve Velké Británii. Při havárii letounu WelingtonMk.IC T2564 (KX-T) poblíž letiště Northolt zahynulo celkem čtrnáct československých letců, příslušníků 311 čs. bombardovací peruti.
Některé okolnosti této největší havárie, která kdy 311. peruť postihla, především však důvody, proč letci vůbec do Londýna letěli, byly mnohdy nesprávně interpretovány. Kupříkladu někteří autoři soudili, že letci si tehdy letěli do Londýna pro vyznamenání, které jim měl osobně předat prezident dr. Edvard Beneš. Skutečnost však byla poněkud odlišná. Celkem deset letců dvou osádek – kompletní Bulisovy a nekompletní Študentovy – ve skutečnosti směřovalo do štábu CoastalCommand v Notrhwoodu u Londýna, kde měli být podrobně vyslechnuti v souvislosti se svými útoky na ponorky podniknutými 16. srpna, 9. a 27. září 1942. Čtyři z nich, čerstvě povýšení do důstojnického stavu (mezi nimi i Jaroslav Jebáček), si krom toho letěli do Londýna ušít nové důstojnické uniformy. Zbylí čtyři letci patřili k pozemnímu personálu a letěli do Londýna na dovolenou. Patnáctým mužem na palubě byl belgický černý pasažér. Po obědě tedy v Talbenny na palubu Wellingtonu nastoupilo následujících patnáct letců:
P/O František Bulis, pilot a kapitán letounu (26 let)
F/Lt Václav Študent, pilot (25 let)
Sgt Josef Švec, pilot (36 let)
Sgt Jan Bláha, pilot (33 let)
F/Lt Václav Haňka, navigátor (22 let)
P/O Antonín Bunzl, radiotelegrafista (23 let)
P/O Bedřich Gissübel, radiotelegrafista (32 let)
P/O Jaroslav Jebáček, radiotelegrafista (21 let)
F/Sgt František Doležal, palubní střelec (28 let)
Sgt Vladimír Rájecki, palubní střelec (22 let)
F/Sgt František Stoklásek, pozemní personál, Fitter I, (28 let)
Cpl František Paclík, pozemní personál, F/Mech., (38 let)
Sgt Josef Čech, pozemní personál, Electr.2, (31 let)
Sgt Vilém Götzlinger, pozemní personál, Instr.Rp., (31 let)
P/O Leemans (Belgičan, bývalý ředitel belgické pobočky VacuumoilCompany), Station Transport Officer, RAF Talbenny.
Letoun řízený čerstvě povýšeným P/O Františkem Bulisem, odstartoval z mateřského letiště Talbennyve 14.40 h., a to bez jakýchkoli potíží. Tak podle všeho proběhlo i zhruba 100 minut letu. Na cílovém letišti Northolt však nepřistál, neboť v 16.05 h. těsně před jeho prahem havaroval. Při poslední zatáčce před přistáním totiž Wellington z blíže neobjasněných příčin sklouzl z výšky asi 150 až 200 metrů po křídle a zřítil se k zemi. Stalo se tak v Uxbridge, necelý kilometr východně od letiště Northolt. Následovala exploze palivových nádrží. Na místě havárie zůstala jen ohořelá kostra letounu. Všech patnáct letců, nacházejících se na palubě, na místě zemřelo. Celou tragédii umocnila skutečnost, že kromě nich zahynuly na zemi ještě dvě ženy (sestry) se svými čtyřmi malými dětmi; Bulis se jim již nestačil vyhnout. Počet mrtvých tak dostoupil smutné cifry 21 osob.

Z knihy Jiřího Rajlicha NA NEBI HRDÉHO ALBIONU, 3. část, str. 597.
S laskavým svolením Jiřího Rajlicha připravil Petr Kudláček.

Zdroje (mimo informací z desek):
http://www.acr.army.cz/historie/seznam-prislusniku-ceskoslovenskeho-letectva-v-raf-1940-1945-494/
http://www.vuapraha.cz/fallensoldierdatabase

VPM:
hřbitov - Brookwood, stát Velká Británie
kenotaf - Kuřim, okres Brno - venkov
pomník - Jinačovice, okres Brno - venkov
pomník - Praha 6, okres Praha 6


Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.