Oldřiš

Pomník Alfred Soukup

Autor: Petr Kudláček, 27.06.2018
Umístění: Oldřiš, u silnice směrem na Pokřikov
Nápis:
V TROSKÁCH LETOUNU BA 33-2
ZAHYNUL 6.IX.1929 v 15.37 HOD
KAPITÁN POLNÍ PILOT LETEC
ALFRED
SOUKUP
LETECKÝ PLUK 1
NEDOKONČIV-VÍTĚZNE-ZAPOČATÝ
ZÁVOD STÁTY
MALÉ DOHODY A POLSKEM
Poznámka:

Pilot kpt. Alfred Soukup (narozen 20.10.1899) zahynul 6.9.1929 nedaleko tohoto místa při leteckém Závodu zeměmi Malé Dohody a Polskem. Je pohřben v Praze.

Start závodu byl v Bukurešti (Rumunsko) a prvního dne se letělo přes Jasy (Rumunsko), Lvov (tehdy Polsko), Varšavu (Polsko), Krakov (Polsko) a Prostějov do Prahy. Druhý den se letělo z Prahy, přes Brno, Záhřeb (tehdy Jugoslávie), Bělehrad (tehdy Jugoslávie) zpět do Bukurešti. Trať měřila 3100 km. Pořadatelem bylo tentokrát Rumunsko, proto start a cíl v Bukurešti. Byl to již třetí ročník tohoto mezinárodního leteckého závodu, ale první a jediný, v němž startovaly jednomístné stíhací letouny - asi proto, že pořádající Rumunsko právě koupilo ve Francii nové stihačky Dewoitine. Okružní let byl hlavní disciplínou závodu, před ním proběhla rychlostní soutěž na 6km, ve které zvítězil právě Alfred Soukup na Avii Ba-33 se startovním číslem 5 rychlostí 298 km/h, a závod v dosažené výšce za 11 minut, ve kterém zvítězil škpt. Karel Mareš na Avii B-33 s výškou 5900m. V samotném okružním závodě byl Alfred Soukup favoritem, jako první doletěl do Jasů, do Lvova a do Krakova. Etapa z Krakova přes Prostějov do Prahy se mu však stala osudnou. V oblasti zuřily silné bouřky a Alfred Soukup se v jedné z nich zřítil z výšky asi 500m. Co přesně se mu stalo, nevíme, ale obrázek o tehdejších letových podmínkách si můžeme udělat z popisu pilota škpt. ing. Františka Malkovského, který na Avii B-33 v závodě rovněž letěl a v téže etapě asi 20km od Alfreda Soukupa rovněž havaroval:
Z Krakova byl let normální. Ale asi ve třičtvrtě na pět odpoledne narazil jsem u Osvětimi v Polsku na první bouřky. Nejhorší bouři potkal jsem nad Těšínem a odtud jsem prolétával jednu bouřku za druhou až k Přerovu. Prodělal jsem již za svých leteckých let ošklivé chvíle, ale to, co jsem zažil nyní v několika hodinách, bylo nejhroznější. Ač jsem byl pevně uvázán, seděl jsem na sedadle opravdu jen chvilkami, jak příšerně se letadlo zmítalo. Motor pracující na plné obrátky se každou chvíli zahltil. Až k Olomouci jsem myslel, že neprolétnu, jak bouřky byly černé. Jedna bouřka se táhla od severu, druhá od jihu. To bylo asi mezi šestou a čtvrt na sedm. Konečně jsem se dostal nad Prostějov, kde jsem přelétával letiště v předepsané výši 50m. Nyní jsem to nabral přímou čarou na Prahu. Před Svitavami je vysoký les. Mraky seděly na něm úplně dole, až bylo z toho úzko. Mezi nimi a hořejší vrstvou konečně spatřil jsem mezeru asi 100 metrů a tou jsem tedy proletěl, dostav se za Svitavy a dál podél silnice na Poličku. Tam nad lesíky jsem přímo mraky píchal a celou cestu dál jsem letěl ve výšce pouhých 20 m. Za Poličkou u onoho dlouhého lesa, jsem si netroufal mraky píchat (pozn.: mohl v nich být kopec a taky neměl přístroje pro létání bez viditelnosti), mne přepadl strašně silný déšť. Vracet se, to už nešlo. Napravo i nalevo mezi Poličkou a Borovou lesy. Hledal jsem tedy pole, kde bych si sednul. Ale byla již tma a nemohl jsem zkontrolovat směr větru, a proto jsem nasadil na přistání směr na Poličku. Při přistávání podvozek se ulomil, motor se zaryl do země, ale v tom ještě celý letoun odskočil a ve vzduchu se obrátiv, dopadl na záda. Asi čtvrt hodiny jsem zůstal v bezvědomí. Když jsem se probral, nemohl jsem se dostat ven. Ale mezitím už přicházeli lidé a poprosil jsem je, aby nadzvedli ocas letadla. (dle časopisu Hobby Historie č.22,23)

Okružní let dokončilo jen 9 letců ze 24 startujících, a vítězem okružního letu i celého Závodu zeměmi Malé Dohody a Polskem v roce 1929 se stal škpt. Josef Kalla na Letovu Š-131. Na druhém místě doletěl škpt. Karel Mareš na Avii B-33, na třetím pak jugoslávský pilot por. Leonid Bajdak na Avii BH-33E.

Další na stránkách Wikipedie; v článku Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky
a na stránkách Pomníky letců. http://www.pomnikyletcu.cz/clanky/pomniky-letcu/ceska-republika/ceskoslovenske-letectvo/ceskoslovenske-letectvo-1918---1938/pomniky-leteckych-katastrof/6.9.1929--kpt.alfred-soukup.html


Souřadnice: N49°46'42.85'' E16°0'32.51'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček