á | a | b | c | č | d | ď | e | f | g | h | ch | i | j | k | l | ľ | ł | m | n | o | p | r | ř | s | š | t | ť | u | ú | v | w | z | ž (vše)

Miroslav Vild

* 4.9.1915 (Louny)
† 1.4.1972 (Praha)

Miroslav Vild se narodil 4.9.1915 jako syn Antonína Vilda, zaměstnance c.k. státních drah, a jeho manželky Blaženy rozené Fouskové. Pokřtěn byl 9.9.1915 římskokatolickým kaplanem Aloisem Vosátkou (kniha narozených Louny 1909 – 1915, str. 300, sken 303, ke čtení na stránkách SOA Lioměřice).
vystudoval Reálnou školu s maturitou, a dále osm semestrů ČVUT (Letecká karta příslušníka RAF)
Školu pro záložní důstojníky letectva v Prostějově absolvoval od 1.10.1937 do 15.5.1938 a potom sloužil u 2. letky LP1 v Praze - Kbelích (Letecká karta příslušníka RAF, Válka.cz, Osud byl mým přítelem, vydání 1985, str. 7)
Po okupaci 15.3.1939 a zrušení čs. armády se rozhodl opustit protektorát. Odešel z domu bez rozloučení s rodiči, protože předpokládal, že budou vyslýcháni a že by vyšetřovatel poznal zda zapírají, nebo skutečně neví kde syn je. Odešel pěšky do Prahy, kdy byl zařazen do skupiny vedené pilotem Aloisem Vreclem, odjel rychlíkem do Moravské Ostravy a s pomocí ostravských železničářů tajně nákladním vlakem do Polska. V Polsku byli nejprve zatčeni, zadržováni a vyslýcháni v Katovicích, a potom převezeni na čs. konzulát do Krakova. Tam bylo rozhodnuto, že budou přepraveni do Francie, kde vstoupí do Cizinecké legie. Jiná možnost v té době nebyla, Polsko začalo naše vojáky přijímat až později (pod vlivem německé hrozby), Anglie až po vypuknutí války v září 1939, a Sovětský svaz až v roce 1941 (do té doby byl spojencem hitlerovského Německa). Z Krakova byli odvezeni do přístavu Gdyně, odtud lodí MS Batory, která je na své cestě do Ameriky vylodila v Cherbourgu ve Francii. V letecké kartě příslušníka RAF je uvedeno datum příjezdu do Francie 30.5.1939. Miroslav Vild se ve Francii domluvil, protože jako studovaný chlapec uměl francouzsky.
Ve Francii byli odvezeni do kasáren v Saint Lô a pak do Paříže, kde neradi podepsali závazek do Cizinecké legie, ale vymohli si doložku, že v případě války budou závazku zproštěni a přeloženi k francouzskému letectvu. Byli odvezeni do pevnosti Saint-Jean v Marseille, kde byli zařazeni do Cizinecké legie, a pak převezeni lodí do Afriky, do francouzské kolonie Alžíru. Přistáli v Oranu, a byli převezeni do pevnosti v Sidi Bel Abbes. V letecké kartě příslušníka RAF je jako vstup do Cizinecké legie uvedeno datum 16.6.1939, ale není uvedeno, zda je to datum podpisu nebo příjezd do Sidi Bel Abbes. Zde legionář Miroslav Vild (v legii označený jen číslem, protože používat jména mnoha národností bylo obtížné), musel prokázat svoji zdatnost mimo jiné i pochodem na 50km. Miroslav Vild zde píše, že i důstojníci pomáhali vyčerpaným legionářům, a také že pilot Alois Vrecl, který létal již za 1. světové války a bylo mu již 43 let, byl této zkoušky ušetřen.
Dne 1. 9.1939 bylo Polsko napadeno hitlerovským Německem, 3.9.1939 se na obranu Polska přidala Anglie a Francie. Začala druhá světová válka. Francie dodržela dohodu a čs. letce uvolnila z Cizinecké legie a zařadila je do francouzského letectva.
Miroslav Vild byl zařazen ke 2. letce leteckého pluku 25 koloniálního letectva se základnou v Tunisu (v letecké kartě příslušníka RAF je uvedeno přemístění do Bizerty v Tunisu dne 6.9.1939). Zde podnikl svůj první bojový let, protiponorkovou patrolu na pobřežím středozemního moře. Potom byl přemístěn na letiště Maison Blanche (dnes mezinárodní letiště Alžír), následně do výcvikového střediska na letišti Blida jižně od Alžíru, kde se setkal s dalšími čs. letci a absolvoval výcvik ve střelbě a bombardování. V letecké kartě příslušníka RAF je uvedeno datum přemístění do Blidy 21.9.1939.
2.12.1939 byl přeložen od koloniálního k metropolitnímu bombardovacímu letectvu a přemístěn do Francie na letiště Tours. Zde prodělával výcvik až do 12. nebo 14.6.1940, kdy byl přemístěn na základnu v Tarbes aby nebyl zajat postupujícími Němci (Francie kapitulovala o 5 dní později). Do Tarbes přijeli vlakem a odtud autobusy do Bordeaux, kde velitel por. Fikerle přemluvil kapitána holandské lodě Ary Sheffer, aby je vzal do Anglie. Prchali s nimi i Poláci a Francouzi, celkem asi 300 osob.
Do Anglie vstoupil 23.6.1940 v přístavu Falmouth, kde bylo o ně postaráno a byli přesunuti do tábora v Cholmondeley. Po karanténě byl Miroslav Vild 17.7.1940 odeslán k RAF na základnu Cosford, kde se znovu sešel s ostatními čs. letci Dne 2.8.1940 byl přijat do RAF. Miroslavu Vildovi byl ještě ve Francii slíben čs. velením pilotní výcvik, do kterého v Anglii nebyl zařazen. Byl přemístěn 24.8.1940 k Operational Training Unit (O.T.U.) Bassingbourn, potom na základnu Honington, kde 6.9.1940 nastoupil k 311. čs. bombardovací peruti jako radiotelegrafista a s hodností pilot officer (podporučík).

Dne 17.4.1945 byl Miroslav Vild přemístěn k 246. dopravní peruti RAF, která zajišťovala přepravu na britská území (kolonie) na blízkém a středním východě, do tehdy britské Indie i na dálný východ.

Udělená vyznamenání (dle letecké karty příslušníka RAF):
26.10.1942 Čs. medaile za chrabrost
19.12.1942 Čs. válečný kříž 1939
22.2.1944 II. Čs. válečný kříž 1939
7.3.1944 Čs. vojenská pamětní medaile
26.1.1945 DFC
9.4.1945 III. Čs. válečný kříž 1939
28.4.1945 medaile Star 1939 - 1945
6.3.1946 Čs. vojenská medaile za zásluhy I. Stupně
(v článku o Miroslavu Vildovi na Wikipedii jsou uvedena i další vyznamenání, která v letecké kartě nejsou)

Zdroje (mimo informací z desek):
dle textu

VPM:
hrob - Praha 3, okres Praha 3
pamětní deska - Louny, okres Louny


Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.