á | a | b | c | č | d | ď | e | f | g | h | ch | i | j | k | l | ľ | ł | m | n | o | p | r | ř | s | š | t | ť | u | ú | v | w | z | ž (vše)

brigádní generál in memoriam Karel Miloslav Kuttelwascher

* 23.9.1916 (Svatý Kříž u Německého Brodu)
† 17.8.1959 (Truro, Velká Británie)

Karel Miloslav Kuttelwascher, brigádní generál in memoriam, zvaný „Kut“, nar. 23.9.1916, Svatý Kříž u Německého Brodu, zemřel 17.8.1959, Truro, Velká Británie, byl český stíhač – letecké eso RAF v době 2. světové války, byl nejúspěšnějším českým pilotem RAF.
Karel Kuttelwascher vstoupil v roce 1934 do československého letectva, po pilotním výcviku byl přiřazen k 32. stíhací letce v Hradci Králové. Po okupaci ČSR uprchl do Polska, odkud, podobně jako mnoho dalších pilotů, ještě před začátkem války pokračoval do Francie, kde se mělo formovat české letectvo v emigraci.
S ustavením našeho vojska v zahraničí byl v té době problém, proto byli piloti nejprve přijati jen do Cizinecké legie s tím, že v příhodné době budou uvolněni do národního vojska. To se stalo až po vypuknutí druhé světové války, kdy byl 2.10.1939 v Paříži prezentován jako četař dsl. letectva čs., osobní číslo L-252; (později v RAF doplněno na) RAF/111519, a pak byl s dalšími letci přeškolen na létání na letadlech francouzského letectva. Po německém vpádu do Francie byl 17.5.1940 přidělen k francouzské squadroně GC III/3, používající letouny Morane Saulnier MS.406 a později Dewoitine D.520. Není jasné, kolika vítězství v bojích s piloty Luftwaffe dosáhl, archivní francouzské materiály jsou nekompletní a neuvádí ani jeden úspěch, ale Kuttelwascher hovořil o několika, zpravidla o šesti sestřelech. Nejpravděpodobnější variantou je jeden individuální sestřel a dva společné.
Po porážce Francie přešel spolu s dalšími do Velké Británie. Byl 3.10.1940 přidělen k 1. stíhací peruti jako seržant (Sergeant). Do bojů v Bitvě o Británii výrazně nezasáhl, byl s perutí přemístěn z teritoria jižní Anglie. Od prosince začal létat bojové mise nad severní Francií. Prvního oficiálně uznaného sestřelu dosáhl 8.4.1941(Messerschmitt Bf 109) a v průběhu příštích dvou měsíců sestřelil další dva letouny. V roce 1942 byl povýšen do hodnosti Flight Lieutenant. Od února 1942 přešli piloti 1. peruti na nový typ leteckých operací – noční útoky. Tyto lety prováděla jednotlivá letadla s cílem zničit německé bombardéry nad jejich územím. Šlo o velmi nebezpečné mise, letouny nebyly vybaveny radarem, létat bylo možné jen za jasných měsíčních nocí, což od pilotů vyžadovalo skvělý zrak a dobré navigační schopnosti. Letoun Hawker Hurricane, s nímž Kuttelwasher létal, byl vybaven přídavnými palivovými nádržemi, což mu umožnilo až 3,5 hodin pobytu ve vzduchu. Díky svým schopnostem a technickému vybavení se rychle předvedl jako nejlepší noční stíhač perutě. První letoun Junkers Ju 88 sestřelil 1.4.1942;v noci ze 4. na 5. května během jediného letu zničil tři bombardéry Heinkel He 111. V těchto úspěšných bojových misích pokračoval, kdy v průběhu tří měsíců sestřelil 15 letadel a 5 poškodil (z celkového počtu 21 sestřelených letounů celé perutě).
V říjnu 1942, pravděpodobně po splnění turnusu, byl odvolán a přidělen na štábní práci v Inspektorátu československého letectva v Londýně, odkud byl v červnu 1943 poslán na půlroční misi do USA. Po návratu byl převelen k nebojové 32. jednotce mechaniků, kde sloužil až do konce války.
Karel Kuttelwascher měl během války potvrzených 18 sestřelů – největší počet mezi československými piloty, ačkoliv nejčastěji bývá uváděno rovných dvacet (kdy jsou mu započtena dvě letadla ve Francii v roce 1940). Je také považován za nejlepšího nočního přepadového pilota RAF a šestého nejúspěšnějšího nočního stíhače (což je úctyhodné postavení, protože většina ostatních pilotů létala s letouny vybavenými radarem).
Po skončení války se Kuttelwascher vrátil v srpnu 1945 do Československa, ale po únorovém převratu emigroval zpět do Velké Británie, kde létal jako civilní pilot pro British European Airways. Zemřel 17.8.1959 na selhání srdce během dovolené v Cornwallu, pohřben je v Uxbridge u Londýna.
Kuttelwascher Karel Miloslav DFC+Bar, F/Lt, 787696 (111519), 1 Sqdn, npor./R/plk., *23/09/16, Svatý Kříž /Havlíčkův Brod/, Pilot, †17/08/59
Jeho biografie je popsána v knize Noční jestřáb (Night hawk: The biography of flight lieutenant Karel Kuttelwascher) od Rogera Darlingtona.
Známá vyznamenání a pocty:
Československý válečný kříž (1939) – pětkrát
Britský Distinguished Flying Cross se stuhou
Francouzský válečný kříž – Croix de guerre
8.5.2000 jmenován in memoriam do první generálské hodnosti brigádního generála
16.8.2009, v předvečer 50. výročí jeho úmrtí, mu byla odhalena pamětní deska na jeho rodném domě ve Svatém Kříži
V listopadu 2012 mu byl ve Svatém Kříži odhalen pomník

Zdroje (mimo informací z desek):
databáze VÚA Praha
http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Kuttelwascher
J. Slanina, Z. Vališ – Generál Karel Kutlvašr, Vojenské osobnosti československého odboje 1939 – 1945
http://www.kuttelwascher.cz/rs/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2008110401
http://www.acr.army.cz/historie/seznam-prislusniku-ceskoslovenskeho-letectva-v-raf-1940-1945-494/
http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=kuttelwascher
http://www.rogerdarlington.co.uk/nighthawk.html#Karel%20Kuttelwascher%27s%20Victories%20With%20The%20RAF

VPM:
hrob - Hillingdon, stát Velká Británie
památník - Londýn, stát Velká Británie
pamětní deska - Svatý Kříž, okres Havlíčkův Brod
pomník - Svatý Kříž, okres Havlíčkův Brod


Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.