Říkovice

Hrob Augustin Vajdák

Autor: Petr Kudláček, 21.04.2019
Umístění: Říkovice, hřbitov, hrob č. 10
Nápis:
nečitelný
Poznámka:

Ošetřovatel letounů (mechanik) čet. Augustin Vajdák a pilot čet. Josef Vojáček zahynuli dne 7.7.1928 při letecké nehodě v Olomouci – Neředíně. Po startu ve druhé okruhové zatáčce sklouzli po křídle do vývrtky; není však jasné, zda šlo jen o chybu pilota, nebo v prudké zatáčce v malé výšce ještě vysadil motor.
Augustin Vajdák již jméno na náhrobku nemá, jeho hrob identifikoval Obecní úřad.

V novinách Pozor ze dne 8.7.1928 je napsáno: Kolem 6. hodiny ranní startoval na neředínském letišti letoun A 11.19 ke cvičnému letu. V letounu byli polní pilot četař Josef Vojáček z Drahan u Prostějova a ošetřovatel letounu četař Augustin Vajdák z Říkovic u Přerova. Po startu ve výši asi 150 metrů nad polem mezi Neředínem a letištěm při druhé zatáčce sklouzlo pojednou letadlo po křídle a dostalo se do tak zv. „vývrtky“ a prudce vrazilo do země. Letadlo se rozbilo a z trosek letadla vytaženi byli letci se smrtelnými ranami. Četař Vojáček nejevil již známky života. Četař Vajdák zemřel po převozu do divisní nemocnice. Na místo neštěstí odjela ihned vyšetřující komise, vedená škpt. Kahovcem, která zjistila, že letadlo při druhé, příliš ostré zatáčce ztratilo rychlost a dostalo se do vývrtky, čímž byl osud posádky zpečetěn.
V Lidových novinách, odpoledním vydání ze dne 7.7.1928 je zase psáno (zjevné chyby opraveny): Dnes ráno po 6. hodině odstartoval z olomouckého letiště 2. leteckého pluku pilot četař 23letý Josef Vojáček s letadlem A 11-19 k cvičným letům zalétávacím. Ve výši asi 150 metrů nedaleko Neředína, asi 200 metrů od letiště, pojednou motor vysadil a letadlo po křídle se zřítilo k zemi. Dopadem bylo letadlo téměř úplně rozbito, četař Vojáček byl na místě mrtev, pozorovatel, 22letý četař-mechanik Aug. Vajdák, byl převezen do nemocnice, při převozu však zemřel. Komise 2. leteckého pluku, vedená podplukovníkem Sazimou a za přítomnosti podplukovníka Mrázka, která přijela na místo neštěstí do Neředína v necelých 10 minutách po pádu, až dosud nemohla zjistit příčinu poruchy. Letadlo podle vyprávění očitých svědků dělalo nad letištěm druhý kruh, když pojednou v 6.12 hod. hluk motoru ustal, letadlo ztratilo rychlost a s výše necelých sto metrů sklouzlo po křídle do ječmenného pole. Přední část stroje se zabořila do země a podvozek byl vražen do trupu, nosné plochy byly značně poškozeny. Pilot narazil při pádu prudce do trupu a zůstal s rozbitou lebkou a polámanými údy na místě mrtev. Pozorovatel mechanik Vajdák utrpěl smrtelné zranění na hlavě a těžké zranění vnitřní kromě několika zlomenin, jimž při převozu do nemocnice podlehl. Stroj A-11-19, na němž se létalo již delší dobu jak v Olomouci, tak při cvičení na střelnici v Malackách, podle tvrzení mechaniků z leteckých dílen, byl v dobrém stavu takže se neví, zda tragické neštěstí, jež je letos v krátké době u leteckého pluku č.2 již druhé (21. června se zřítil a uhořel nedaleko Kožušan pilot desátník Jindřich Janhuba), je dílem nešťastné náhody či nedopatření letce.

Další na stránkách Wikipedie; v článku Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky


Centrální evidence válečných hrobů: není evidován
Pomník přidal: Petr Kudláček