Vrbno (Hořín)
Pomník Obětem 1. světové války
Umístění: Vrbno (Hořín), přes silnici naproti vchodu na hřbitovPřední strana pomníku:
OBĚTEM PRVNÍ
SVĚTOVÉ VÁLKY
VĚNUJE V TRVALOU PAMĚŤ OBEC VRBNO-ZLIČÍN
Pravá strana pomníku:
ZA VŠECKA UTRPENÍ,
ZA HRDINSKÉ A OBĚTAVÉ
ČINY
VE SVĚTOVÉ VÁLCE
PRO VLAST A ZA SAMOSTATNOST
ČESKOSLOVENSKÉHO
STÁTU, BUDIŽ PADLÝM I ŽIJÍCÍM
ČESKOSLOVENSKÝM
LEGIONÁŘŮM
NEJVROUCNĚJŠÍ DÍK
A TRVALÁ VZPOMÍNKA.
Levá strana pomníku:
K UCTĚNÍ PAMÁTKY
NAŠICH MILÝCH RODÁKŮ,
VOJÍNŮ PADLÝCH I ZEMŘELÝCH
VE SVĚTOVÉ VÁLCE
1914-1918:
SRCH JAN
SYROVÝ VLADIMÍR
ŠVEC VÁCLAV
LOJKA JOSEF
NOVOTNÝ VÁCLAV
NOVOTNÝ JOSEF
PEJŠKA VÁCLAV
KUŘÁTKO ANTONÍN
TICHÝ EMIL
FR. DOLANSKÝ
FR. ŠUPITA. J. LIPŠ
VDĚČNÍ SPOLUOBČANÉ.
Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-2114-01780
Souřadnice: N50°19'27.77'' E14°27'4.1'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Vladimír Štrupl
Hrob Jiří Hanek
Umístění: Vrbno (Hořín), hřbitovJIŘÍ HANEK
PORUČÍK LETECTVA
TRAGICKY ZAHYNUL
25.9.1951 VE VĚKU 27 R.
foto vojáka v uniformě
Letecká katastrofa letounu C-47A byla první tragickou havárií typu D-47 československého vojenského letectva. Tento osobní letoun velitele letectva, divizního generála Josefa Hanuše, dopravil 25.9.1951 samotného generála do Brna. Během návratu prázdného letounu zpět s osádkou kpt. Rezek, kpt. Veselý a por. Chytil, por. Roubínek, por. Hanek došlo po vzletu, z letiště Brno –Černovice, směrem ku Praze-Kbelům, k havárii a letoun dopadl u obce Babice v okrese Brno do údolí řeky Svitavy. Všichni na palubě zahynuli. Letoun v době dopadu již neměl jednu vrtuli. Ta se našla později v říčce Punkvě. Vzniklo podezření ze sabotáže a havárii vyšetřovaly i orgány Obranného zpravodajství - OBZ. Divizní generál Josef Hanuš, kterého letoun do Brna dopravil, patřil k hlavním odpůrcům československých letců z Velké Británie a významnou měrou se podílel na jejich perzekuci. Pravděpodobně však došlo krátce po vzletu k nikým nezaviněné technické závadě. Dle očitých svědků letělo letadlo nad babickou zastávkou ČSD směrem k Brnu nízko a pomalu, jeden motor v plamenech a z letadla svítil k zemi světlomet. Pravděpodobně se osádka pokoušela nouzově přistát, což ji však stěžoval fakt, že let probíhal k večeru a již se stmívalo. Před letadlem se pak objevil kopec prvního tunelu k Bílovicím, pilot začal prudce stoupat, ale zřejmě z důvodu ztráty rychlosti se zřítilo za druhým tunelem mezi řeku Svitavu a železniční trať. Přestože se přesné příčiny havárie nepodařilo zjistit a k jednoznačným závěrům se nedospělo, byl na základě této havárie propuštěn hlavní inženýr Leteckého dopravního pluku, jímž byl bývalý příslušník R.A.F. a 1. československé smíšené divize v SSSR Ludovít Ivanič.
(zdroj: www.pomnikyletcu.cz )
Souřadnice: N50°19'27.77'' E14°27'4.1'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Vladimír Štrupl
Doplnění informací: Arno Glaser
Hrob František Hovorka
Umístění: Vrbno (Hořín), hřbitovFRANTIŠEK (HOVORKA)
+ 12.4.1919 V STÁŘÍ 29 ROKŮ.
foto vojáka v uniformě
Souřadnice: N50°19'27.77'' E14°27'4.1'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Vladimír Štrupl