Hrob Jaroslav Buršík
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
bez nápisu
Pilot Jaroslav Buršík a pozorovatel npor. Karel Kouba zahynuli 2.10.1933 při letecké nehodě u Hlbokého u Senice na Slovensku. Jaroslav Buršík byl 5.10.1933 pohřben na Ústředním hřbitově v Brně, původně do hrobu č. 943 ve skupině 73, v lednu 1934 byl přepohřben do hrobu č. 147 ve skupině 17. Jeho náhrobek však byl již zrušen. Hrob identifikoval správce hřbitova.
V článku Tragické letecké havárie na Slovensku v rokoch 1933 - 1935 od Dr. Petra Švandy, CSc, v časopisu L+K červen 2010, str. 74 je psáno (přeloženo do češtiny): Místem poslední tragické nehody pluku (myšleno leteckého pluku č. 3) v roce 1933 se stala vojenská dělostřelecká střelnice v Hlbokom u Senice. Osádka průzkumného letadla Letov Š-16 (výrobní číslo 61) vykonávala 2. října v prostoru střelnice plánované úlohy leteckého výcviku. Tvořili ji pozorovatel nadporučík letectva polní pozorovatel letec Karel Kouba příslušník technické letky pluku (velitel fotočety) a pilot zvědné (průzkumné - dobový název) letky 64 desátník pilot letec Jaroslav Buršík (obě letky byly dislokované na letišti v Piešťanech). Podle francouzských zásad nebyl velitelem letadla pilot, v tomto případě poddůstojník, ale důstojník, letecký pozorovatel. Podle závěrů vyšetřovací komise se pilot po nastalé poruše motoru pokusil nouzově přistát. Dopustil se však chybného manévru, kterého následkem byla ztráta rychlosti, po které se neovladatelný stroj zřítil na zem. Osádka zahynula, letadlo bylo značně poškozené. Poslední rozloučení s oběma letci se konalo v Brně. Nebohý pilot byl pochovaný 5. října a pozorovatel druhý den.
Další na stránkách Wikipedie; Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček
Hrob Artur Žák
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
bez nápisu
Pilot npor. Artur Žák zahynul dne 4.7.1924 při letecké nehodě u Chebu. Příčinou nehody byla porucha křídla při vývrtce. Dnes je pohřben (po dvou exhumacích) na ÚH v Brně, ve skupině 77, číslo hrobu 476/477. Jméno na náhrobku však nemá. Hrob identifikoval správce hřbitova.
Více o něm na internetové encyklopedii dějin Brna http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=10283
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček
Hrob Leopold Lojka
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
ZDE ODPOČÍVÁ
,,VRCHNÍ ŠOFÉR VOZU SMRTI"
AIII - 118
ŠIKOVATEL
LEOPOLD LOJKA
NOSITEL
ZÁSLUŽNÉHO ŽELEZNÉHO KŘÍŽE S KORUNOU
JUBILEJNÍHO KŘÍŽE
JEZDECKÉHO ODZNAKU
*17.9.1886 TELČ - +18.7.1926 BRNO
OSOBNÍ ŘIDIČ
FRANTIŠKA HRABĚTE HARRACHA
ARCIVÉVODY
FRANTIŠKA FERDINANDA RAKOUSKÉHO D´ESTE
A JEHO MANŽELKY
ŽOFIE VÉVODKYNĚ Z HOHENBERGU,
ROZ. HRABĚNKY CHOTKOVÉ,
V OKAMŽIKU SARAJEVSKÉHO ATENTÁTU
DNE 28.6.1914.
Narodil se v Telči 17. září 1886. V letech 1907–1909 sloužil u 6. dragounského pluku Rakousko-uherské armády, v letech 1910–1914 působil jako osobní řidič hraběte Františka Alfréda Marii Harracha. S hrabětem Harrachem se v červnu 1914 zúčastnil manévrů v Sarajevu a jako řidič byl také k dispozici následníkovi trůnu Františku Ferdinandovi d'Este.
Dne 28. června 1914 vezl během slavnostní jízdy po městě Františka Ferdinanda, jeho ženu Žofii Chotkovou, guvernéra Oskara Potiorka a hraběte Harracha, během níž byl na následníka trůnu spáchán atentát. Sám Leopold se pokusil zabránit atentátu ze strany Gavrila Principa couvnutím zpět na druhou ulici, ale nebyl dost rychlý a Gavrilo Františka i Žofii zavraždil.
Po atentátu byly Leopoldovi dány tři úkoly – poslat dopisy o smrti následníka trůnu rakouskému císaři Františkovi Josefovi I. a dětem Františka d'Este a také dát zprávu o smrti německému císaři Vilému II.
Později spolupracoval se soudem a vystupoval jako svědek atentátu a pomohl usvědčit Principa. Leopold byl následně odměněn 400 000 korunami císařem Karlem I., ty použil na koupi hospody v Brně. Tam se stal majitelem a často ukazoval část Žofiina zlatého náhrdelníku.
Byl známý jako rázný krčmář, ale vedení hospody mu moc nešlo a nadělal dluhy. V opilosti se často dopouštěl excesů. V roce 1916 si vzal Annu Lhotskou, se kterou měl dvě děti, Františka a Alfréda. František ale brzy zemřel ještě, když bydleli ve Znojmě. Pár let na to se s ním jeho žena rozešla a Alfréd byl svěřen do péče matky. Zemřel v Brně 18. července 1926 na chronický zánět ledvin.
(zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Leopold_Lojka )
Pochován na Ústředním hřbitově v Brně. Jeho zanedbaný hrob koupil Brněnský městský střelecký sbor, po celkové rekonstrukci jej osadil pamětní deskou a 29.6.2014 slavnostně odhalil.
Fotografie v příloze - zdroje Wikipedia.cz, Brněnský městský střelecký sbor a archiv Telčských listů (s laskavým svolením p. Oldřicha Zadražila)
Odkaz na fotku vozu, který Lojka řídil v den atentátu - https://cs.wikipedia.org/wiki/Leopold_Lojka#/media/File:Franz_Ferdinand_Gr%C3%A4f_%2B_Stift_Car.jpg
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: František Mrvka
Hrob Jan Bobek
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
RODINA BOBKOVA
JAN
*8.1.1915 + 15.12.1937
Pilot svob. Jan Bobek a pozorovatel des. asp. Ladislav Kabát zahynuli 15.12.1937 při letecké nehodě na letišti Nový Dvor u Malacek na Slovensku.
Další na stránkách Wikipedie; v článku Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček
Hrob Rudolf von Singule
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
RUDOLF VON SINGULE
korvetní kapitán - Korvetten Kapitän
velitel ponorky S.M.U.4 - Kommandant S.M.U.4
MMTO-R, GTM-OFF., LO-Rm.KD u. Schw., ÖEKO-III m.KD u. Schw.,
MVK III. m. KD u. Schw., EK I. u. II. etc.
8.4.1883 Pula - 2.5.1945 Brno
(z boku desky)
BRNĚNSKÝ MĚSTSKÝ STŘELECKÝ SBOR a KLUBY VOJENSKÉ HISTORIE EVROPSKÉ UNIE
Jeden z nejúspěšnějších rakousko-uherských velitelů ponorek za 1. světové války.
Od roku 1915 byl velitelem ponorky U-4, v roce 1918 byl převelen na ponorkovou základnu v Pule.
Po skončení války pracoval jako úředník penzijní pojišťovny v Brně.
V čs. armádě byl veden jako záložní důstojník ženijního vojska.
V období protektorátu, v obavě o osud ženy Dory, která byla židovského původu, a jeho tří dcer, se nechal v 56 letech aktivovat do německého námořnictva. V letech 1941–1943 sloužil jako velitel školní ponorky UD-4 v Kielu, poté byl penzionován.
Zemřel tragicky krátce po osvobození Brna při střetu se sovětskými vojáky, když bránil svoji rodinu.
Nositel Rakouského řádu Železné koruny III. třídy s válečnou dekorací a meči,zlaté a stříbrné medaile Signum Laudis, Karlova vojenského kříž 1916, Jubilejního kříž 1908, a dalších.
Poněkud opožděně (21.12.1929) dostal vysoké rakousko-uherské vyznamenání – rytířský kříž řádu Marie Terezie (číslo 194) a byl povýšen do šlechtického stavu.
(zdroj: Fórum válka a Encyklopedie města Brna)
Souřadnice: N49°10'9'' E16°35'46''
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob Leo Vanžura
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
podpluk. LEO VANŽURA
*29.3.1911 +26.11.1985
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob Bedřich Ventour
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
BEDŘICH VENTOUR
BRIGÁDNÍ GENERÁL
nar. 23./11. 1865 zemř.12./3.1934
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob Karel Čech
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
MVDr. KAREL ČECH
PLUK. VET. VV
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Hrob František Urban
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
DES.
URBAN
FRANTIŠEK
*1915 +1938
781
Pilot des. František Urban zahynul 15.2.1938 při srážce letadel u Milovic. Spolu s ním zahynul pozorovatel ppor. pěch. Josef Krumer, v druhém letadle pak pilot des. Leopold Uhlíř a pozorovatel por. let. Karel Zýka. Hrob identifikoval správce hřbitova.
Více na stránkách Wikipedie; v článku Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky
https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček
Hrob Josef Macháček
- + o skupině VPM (BM, Brno, Ústřední hřbitov - jednotlivé hroby)
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
- Ústřední hřbitov města Brna, Vídeňská 96
- tato skupina obsahuje jednotlivé hroby napříč všemi hrobovými poli - Zobrazit všechna VPM ve skupině
- - 49°10'14.110"N 16°35'49.164"E (obřadní síň)
JOSEF
MACHÁČEK
MAJOR LETECTVA
*6.2.1903 +13.10.1979
Pilot npor. Josef Macháček sloužil od roku 1933 do roku 1939 u LP2 v Olomouci. Byl velitelem 35. stíhací letky a vedl akrobatickou skupinu, se kterou vystupoval na leteckých dnech. V období 1935 až 1936 byl pilotem Četnických leteckých hlídek, kde byl 13.11.1935 zraněn při nouzovém přistání pro poruchu motoru.
Souřadnice: N49°10'15.17'' E16°35'51.9'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček