F/Lt. Zdeněk Donda
* 15.8.1921 (Rakovník)† 31.12.1944 (poblíž Korteboeken Belgie)
Kolem tohoto letce máme jednu nejasnost, datum narození uvádějí některé zdroje 15. srpna (toto datum je i na pamětní desce v jeho rodném Rakovníku), ale na kartě u VÚA má uvedeno datum narození 5. srpna. My jsme se přiklonili k údaji z pamětní desky.
Narodil se v Rakovníku a zde také absolvoval 7 tříd reálky s maturitou. Do zahraničního odboje odešel 19. září 1939. Jeho matka, Marie Dondová, zaplatila Zdeňkův odchod do zahraničního odboje internací v táboře ve Svatobořicích, kam byla převezena 17. září 1942.
14. ledna 1940 byl po úspěšném odvodu zařazen do československé branné moci ve Francii k telegrafistům v hodnosti vojína. Zde prošel od března do června výcvikem pro radisty v Montpellier, Francii pak opustil 7. srpna 1940. Dne 17. srpna byl přemístěn k letectvu, a do řad RAF byl přijat 21. září 1940 v Yatesbury v hodnosti AC2. Zde pak prošel dalším výcvikem a 22. března 1941 nastoupil jako radista a palubní střelec k 311. peruti tou dobou sídlící na RAF Honington. Postupně dosáhl hodnosti Pilot Officer a 311. peruť opustil dne 31. srpna 1942. Odešel odtud k československému depu RAF. V listopadu 1942 nastoupil do výcviku stíhacích pilotů, který úspěšně dokončil v srpnu 1944 u 57. OTU. Dne 16. listopadu 1944 nastoupil jako polní pilot u 312. perutě v hodnosti Flight Lieutenant. Svůj první operační let uskutečnil 15. prosince 1944, ale stihl pouze čtyři operační lety. Již 31. prosince 1944 se jeho životní cesta uzavřela. Toho dne podlehl těžkým zraněním, která utrpěl při nouzovém přistání v průběhu operace RAMROD 1423 – doprovodu bombardérů nad Wohlwinkel.
Operační záznam perutě popisuje jeho poslední akci následovně:
„Ve 13:35 odstartovalo dvanáct strojů z Urselu (na letiště v Urselu přeletěla 312. peruť pro start k této operaci, tou dobou sídlila na RAF Bradwell Bay) plus jeden pracující jako radiokomunikační spojení nad Bruselem (F/O Novotný). Piloti posledních dvou startujících strojů – P/O Pernica a F/Sgt. Hruška – měli problémy s nalezením zbytku perutě v hustých mracích. Pokračovali podle zadaných vektorů, ale nedokázali se k ostatním připojit a v 15:20 se vrátili zpět na základnu. Zbytek strojů se setkal se sto padesáti bombardéry Lancaster a vydal se s nimi k útoku na Wohlwinkel. Operace pokračovala podle rozkazu. Počasí bylo velmi špatné, vyskytovaly se dešťové přeháňky a sněžení. Setkání s bombardéry proběhlo v pořádku, ale nebyly pozorovány žádné výsledky bombardování. Nebyl ani zasažen žádný z bombardérů. Nad cílovou oblastí byl velmi intenzivní a přesný flak. Jeden granát vybuchl přímo za strojem S/Ldr. Šloufa. Nad cílem došlo k výpadku motoru stroje F/Lt. Gaydoše a ten požádal, aby ho číslo dvě doprovodilo zpět. Jeho motor pak opět naskočil a on v 15:55 přistál spolu s F/Sgt. Zářeckým na základně. Cestou zpět hlásil F/Lt. Donda nedostatek paliva a rozhodl se pro nouzové přistání u Urselu. Ostatní letouny pokračovaly dál a přistály na základně v Bradwell Bay v 16:10“
Jiné zdroje uvádí, že jeho Spitfire DU-J, MH354 byl zasažen protiletadlovou palbou nad Leverdeghuis při doprovodu bombardérů nad Wohlwinkel (Ramrod 1423) a k nouzovému přistání došlo nedaleko Kortebeken v Belgii. Pohřben byl 3. ledna 1945. Dnes leží na hřbitově Centrale Begraafplaats Brugge-Assebroek, oddělení 63, řada 6, hrob č. 5.
Vyznamenání:
Československá medaile Za chrabrost před nepřítelem
Československý válečný kříž 1939 – 3x
Písemná pochvala Inspektorátu československého letectva
Zdroje (mimo informací z desek):
www.vuapraha.cz, www.rafaci.cz, www.fcafa.com, archiv tábora ve Svatobořicích-Mistříně, National Archives v Kew
VPM:
pamětní deska - Rakovník, okres Rakovník
pamětní deska - Ivančice, okres Brno - venkov
pamětní deska - Rakovník, okres Rakovník
pomník - Prostějov, okres Prostějov
pomník - Praha 1, okres Praha 1
Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.