Prostějov

Hrob Jiří Stárek

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 01.09.2009
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
PLUKOVNÍK
ING. JIŘÍ STÁREK
*24.10.1933
TRAGICKY ZAHYNUL
+ 21.9.1972
Poznámka:

hrob jednoho z členů Dukly Prostějov, kteří zahynuli při nehodě autobusu


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob Stanislav Blažej

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 01.09.2009
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
ZASLOUŽILÝ TRENÉR
PLUKOVNÍK
STANISLAV BLAŽEJ
*28.9.1926
TRAGIKCY ZAHYNUL
+ 21.9.1972
Poznámka:

hrob jednoho z členů Dukly Prostějov, kteří zahynuli při nehodě autobusu


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob Josef Pospíchal

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 01.09.2009
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
ZASL. MISTR SPORTU
NADPORUČÍK
JOSEF POSPÍCHAL
*30.12.1941
TRAGIKCY ZAHYNUL
+ 21.9.1972
Poznámka:

hrob jednoho z členů Dukly Prostějov, kteří zahynuli při nehodě autobusu


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob Oldřich Varmuža

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 01.09.2009
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
MISTR SPORTU
NADPORUČÍK
OLDŘICH VARMUŽA
*8.1.1942
TRAGIKCY ZAHYNUL
+ 21.9.1972
Poznámka:

hrob jednoho z členů Dukly Prostějov, kteří zahynuli při nehodě autobusu


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob Lubomír Majer

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 01.09.2009
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
ZASL. MISTR SPORTU
NADPORUČÍK
LUBOMÍR MAJER
*7.1.1944
TRAGIKCY ZAHYNUL
+ 21.9.1972
Poznámka:

hrob jednoho z členů Dukly Prostějov, kteří zahynuli při nehodě autobusu


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob Josef Duda

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 20.08.2006
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
JOSEF DUDA PLK. V. V.
NOSITEL ČESKOSL. A BRITSKÝCH ŘÁDŮ
1905 - 1977

Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob Obětí 1. světové války

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Ervín Silný, 22.08.2006
Umístění: Prostějov, Brněnská, městský hřbitov
Nápis:
Zemřelým vojínům ve světové válce
ve vděčné vzpomínce
město Prostějov
1914-1918
Poznámka:

společný hrob 44 vojínů, kteří v letech 1914-1915 zemřeli v Prostějově na úplavici


Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-7108-07462
Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervín Silný

Hrob František Manhart

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: VETS, archiv
Umístění: Prostějov, Brněnská, hřbitov, skupina 13, hrob č.50
Nápis:
bez nápisu
[František Manhart]
Poznámka:

František Manhart je pohřben v hrobu č. 50 ve skupině 13, náhrobek s jeho jménem však byl již odstraněn. Hrob podle záznamů identifikoval Správce hřbitova Jaroslav Vlček.

Pilot František Manhart, pozorovatel Alois Roháč, a pilot druhého letadla Karel Kolařík zahynuli dne 3.6.1927 při srážce letadel u Horky nad Moravou u Olomouce.

V Lidových novinách vyšel dne 4.6.1927 článek: Olomouc 3. června. V řadě velkých neštěstí, která po převratě stihla naše letce, je neštěstí, jež se stalo dnes u Horky u Olomouce z největších, protože mu padly za oběť životy tří nadějných letců. Z olomouckého letiště odstartoval dnes ráno za vedení poručíka Hesse roj první letky leteckého pluku 2, aby cvičil průzkumné lety na Litovel. Toto cvičení bylo spojeno s náletem nepřátelského letce na skupinu a s obranou skupiny proti tomuto útoku. Úlohu nepřítele provedl letoun Š 20, stíhací letky 37. Roj první letky měl tři dvojmístné letouny, z nichž číslo 2 a 3 měly útok stíhacího letounu fotografovat fotokulometem. Když pozorovací letadla vyletěla nad hanácké obce Břuchotín, Horku a Skrbeň, přiblížil se rychle letoun Š 20 a provedl nálet asi ve výši 1500 m. Z dosud nevysvětlené příčiny, snad tím, že se dostal do víru, způsobeného vrtulemi pozorovacích letadel, naletěl stíhač prudce na pozorovací letadlo č.3 a urazil mu výškové kormidlo. Stíhací letoun si rozbil nárazem vrtuli a jeho pilot četař-letec Karel Kolařík si asi při nárazu rozbil hlavu, takže byl hned mrtev. Letoun Š 20 se pak řítil prudce k zemi a havaroval na poli mezi vesnicemi Horkou a Skrbení. Zaryl se hluboko motorem do země a úplně se roztříštil. Výbuch nenastal a letoun neshořel.
Posádku letounu A 12, kterému bylo uraženo výškové kormidlo, tvořili četař polní pilot letec František Manhart jako pilot a poručík letecký pěchotní pozorovatel Alois Roháč jako pozorovatel. Po nárazu ztratil pilot vládu nad letounem a viděl, že zkáza letounu je neodvratná. Proto si upevnil padák a z letounu vyskočil. Poručík Roháč, který měl rovněž padák, ho nepoužil, ačkoli fungoval bezvadně. Zůstal v klesajícím letounu, který padl asi 400 m od místa, na němž havaroval letoun stíhací. I letoun A 12 prudce narazil a poručík Roháč se zabil. Jeho padák otevřený byl nalezen asi 15 kroků od trosek letadla.
Strašně si osud zahrál s pilotem Manhartem. Když z letounu vyskočil, jeho padák se otevřel a kamarádi pilotovi, i mnoho občanů, kteří na poli přihlíželi neštěstí, měli již naději, že aspoň jeden z posádky letounu si zachrání život. Ale osud chtěl jinak. Manhartův padák byl zasažen a protržen kusy výškového kormidla letounu. Nešťastný pilot řítil se prudce k zemi a asi 40 kroků od letounu A 12 dopadl na zem. Když k němu přispěchali lidé, ještě dýchal, ale brzy zemřel.
Zpráva o neštěstí se rozšířila rychle po okolí a brzo spěchalo k místu neštěstí mnoho zvědavců. Poněvadž velitel leteckého pluku 2 podplukovník Sazima je na dovolené, vedl komisi na místo neštěstí jeho zástupce, št. kapitán Kabeláč. Mrtvoly nešťastných letců byly odvezeny do nemocnice a mužstvo leteckého pluku odklizuje trosky letadel.
26letý poručík letecký pěchotní pozorovatel Alois Roháč byl od 46. pěšího pluku a u letectva byl jen přechodně. Právě dnes přišel rozkaz, aby byl poslán jako učitel k Leteckému učilišti v Chebu; pochází z Lenešic u Loun. Četař polní pilot letec Karel Kolařík byl 25letý a byl z Benátek u Příbora. Velký rozruch způsobila zpráva o smrti četaře polního pilota letce Františka Manharta. V úřední zprávě bylo, že zabitý je synem prostějovského starosty. Proto zpráva hlavně na Prostějovsku způsobila velký rozruch. Zabitý letec je však synem provazníka Vojtěcha Manharta v Žeranovské ulici v Prostějově, který je členem obecního zastupitelstva za lidovce. Starosta syna nemá.

Pozn.: V originálu článku je jméno Manhart zkomoleno na Manhard. Další článek o nehodě je v novinách Pozor ze dne 4.6.1927 už se správným jménem Manhart. Rovněž v záznamech ze hřbitova je psáno František Manhart.


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček

Hrob Oldřich Kvapil

  • + o skupině VPM (PV, Prostějov, hřbitov)
Autor: Petr Kudláček, 23.10.2016
Umístění: Prostějov, Brněnská, hřbitov, skupina 7
Nápis:
OLDŘICH KVAPIL
pilot,
Zemřel tragickou smrtí 30 9. 1925
na letišti v Chebu ve stáří 21. roků.

Vyletěl motýlek do výše
vyletěl veselý zdravý a svěží,
však krutý osud srazil jej
a nyní zde tak tiše leží.
Poznámka:

Pilot Oldřich Kvapil, žák pilotní školy pokračovací, zahynul 30.9.1925 při srážce letadel v Chebu. V druhém letadle zahynul Alois Červinka.
V Lidových novinách vyšel dne 1.10.1925 článek: Na vojenském letišti v Chebu došlo včera k leteckému neštěstí, jež si vyžádalo životy dvou vojáků. Jde tedy v řadě četných vojenských pádů na tomto letišti o neštěstí největší. Došlo k němu takto: Dopoledne vzlétla cvičební letka, již vedl rotmistr - učitel Svozil. Ve dvou dalších letadlech byli letci - žáci Oldřich Kvapil z Prostějova a Alois Červinka z Čelakovic na Místecku. Když učitel se svým letadlem zatočil, sledovali ho žáci, ale špatným manévrováním narazila křídla obou strojů na sebe. Obě letadla se náhle otočila, takže se srazila a zřítila se na zem. Oba stroje se úplně rozbily a z jejich trosek byly vytaženy mrtvoly Červinkova a Kvapilova.
Další na stránkách Wikipedie; Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky


Souřadnice: N49°28'16.1'' E17°6'41.33'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček

Hrob Robert Gabrlík

Autor: Milan Lašťovka, 29.04.2018
Umístění: Prostějov, Brněnská 3131, městský hřbitov
Nápis:
ROBERT GABRLÍK
c.k. kadet v záloze a účetní
zemřel 4. února 1906.
v 23.roku věku svého.

Souřadnice: N49°27'21.56'' E17°6'50.51'' (střed hřbitova)
Pomník přidal: Milan Lašťovka