á | a | b | c | č | d | ď | e | f | g | h | ch | i | j | k | l | ľ | ł | m | n | o | p | r | ř | s | š | t | ť | u | ú | v | w | z | ž (vše)
Autor: archiv vets.cz

Štábní kapitán Ivan Bazilevič Knjažikovský

* 4.5.1891 (Kirjevka, Rusko)
† 11.10.1930 (Kbely)

Štábní kapitán letectva Ivan Bazilevič Knjažikovský se narodil 4.5.1891 v Kirjevce v Černigovské gubernii v Rusku; studoval stavitelství na varšavské polytechnice.
Kariéra:
1914 – přihlásil se jako dobrovolník k letectvu, letecký pozorovatel
1915 – absolvoval pilotní výcvik
1916 – polní pilot, držitel 8 řádů
po 1917 – příslušník Děnikinovy a Wrangelovy armády
přes Jugoslávii se dostal do RČS a podal žádost o přijetí do čs. armády
1923 – přijat a zařazen k letectvu
1927 – účastník leteckého meetingu v Curychu, umístil se hned za škpt. F. Malkovským
velitel letky u leteckého pluku 4
Měl za sebou celou řadu úspěšných vystoupení na leteckých závodech a soutěžích doma i v zahraničí. Jeho leteckou dráhu provázela i jistá dávka štěstí. S nadějí v r. 1925 “přesedl“ ze SPADu do tehdy nových Avií B-17. Už 7. března 1925 doplatil na závadu palivové a olejové instalace letounu B-17.1 a poblíž Kbelského letiště u Vinoře musel nouzově, ale bez zranění přistát. Již po necelém měsíci – 2. dubna 1925 při letu z Prahy do Chebu musel řešit “neobvyklou situaci za letu“ opět. Jeho Avii B-17.11 vysadil motor a nouzově přistál na poli u Hertošic. Druhý den motor na místě opravil mechanik z Chebu a poručík Kňažikovský odstartoval k pokračování v letu k původnímu cíli. Ve výšce 150 m mu motor opět vysadil a při tak malé výšce neměl příliš času k výběru vhodného terénu pro nouzové přistání. Výsledkem bylo přistání do měkké hlíny, do které se podvozek zabořil, utrhl a letadlo se převrátilo, při čemž se pilot zranil. Toho odvezli do Karlovarské nemocnice, letoun zrušili. Po vyléčení se, již v hodnosti nadporučík letectva mohl začít zdokonalovat na nových Aviích B-21. Postupně se vypracoval na mistra letecké akrobacie. V srpnu 1927 se zúčastnil s Avii B-21.38 mítinku v Curychu a při návratu z Alpského letu 20. srpna havaroval při nouzovém přistání v blízkosti letiště. Letoun se převrátil a poškodil. Oba se do vlasti museli vrátit vlakem.
11. října 1930 startoval krátce po ránu škpt. Kňažikovský k nácviku volné akrobacie. V 9 hod. 35 min při obráceném loopingu nad Kbelským letištěm se při vybírání a pokusu o stoupavý let náhle sklopily nosné plochy dozadu a vzápětí roztříštily ocasní plochy. Motor prorazil střechu kuchyňského bloku a letadlo spolu s pilotem dopadlo za budovu na zem. Pilot mrtev...

Zdroje (mimo informací z desek):
http://www.vrtulnik.cz/ww2/041.htm
http://www.senat.cz/informace/z_historie/tisky/3vo/tisky/T0396_02.htm
http://www.cs-letectvi.cz/letadla/avia-bh-21

VPM:
hrob - Praha 3, okres Praha 3


Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.