Bratčice
Pomník Obětem 1. a 2. světové války
Umístění: Bratčice, u obecního úřaduOBĚTEM VÁLEK
VĚNUJE OBEC
BRATČICE
1939 – 1945
BRATŘI JAKŠOVÉ
VILDA, ČESK. LETEC - PERUŤ 311, PADL V ANGLII 1910-1945
JOSEF, UMUČEN V MAUTHAUSENU 1913-1942
ŠTĚPÁN KRÁLÍK, POPRAVEN JAKO PARTYZÁN V DOL. BEČVĚ 1927-1944
Blok po levé straně
nečitelné
Blok po pravé straně
1914 - 1918
nečitelné
jména na blocích vlevo i vpravo nečitelná
Jakš Vilém svobodník letectva v zál., nar. 25.4.1910, Bratčice, osobní číslo Z; F-2664; RAF/787152, příslušník RAF, 311. peruť, odveden 28.3.1940, Marseille, Francie. Nezvěstný od 21.8.1943 z operačního letu, Liberator BZ780 (O), Biskajský záliv. (zdroj databáze VÚA Praha)
Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE6221-43141
Souřadnice: N49°3'53.59'' E16°31'22.58''
Pomník přidal: Petr Válek
Doplnění informací: Ing. František Jedlička
Hrob Marek Cetl
Umístění: Bratčice, hřbitovRODINA
CETLOVA
MAREK *3.3.1911 + 8.8.1933
PŘI LETECKÉM NEŠTĚSTÍ
Pilot čet. Marek Cetl od LP1 zemřel 8.8.1933 při letecké nehodě v Milovicích. Spolu s ním zemřel i mechanik voj. Ladislav Kálal, který v letadle neměl být.
V novinách Pozor ze středy 9.srpna 1933 je psáno:
Dnes v 9.58 hod. startoval z letiště Milovic četař polní pilot letec Marek Cetl od leteckého pluku 1 s letounem AP-32.52, aby provedl cvičnou střelbu fotokulometem na pozemní cíl. Bylo nařízeno konati tento let s přítěží (pytel písku) místo pozorovatele. Mechanik vojín Ladislav Kálal, který letoun doprovázel na start, krátce před znamením ke startu, skočil do pozorovatelského sedadla, aniž jej pilot zpozoroval. (Pozorovatelovo sedadlo je za sedadlem pilota.) Hned nato pilot normálně startoval. Ve výši 400-500 m po startu letoun se naklonil do normální zatáčky doleva, pak se naklonil vpravo a z této polohy poloviční vývrtkou dopadl v 9.51 (sic) hod. na vojenské střelnici v Milovicích, při čemž se roztříštil. Pilot i mechanik jsou mrtvi. Příčinu havárie vyšetřuje vojenská komise, na místo neštěstí ihned vyslaná.
V novinách Pozor ze čtvrtka 10.srpna 1933 je psáno:
Rovněž o příčinách pádu pozorovacího letounu v Milovicích, při němž zahynuli četař-pilot Cetl a vojín Kálal, možno vysloviti jen domněnky, na příklad že mechanik, který lehkomyslně do letadla vskočil, zablokoval řízení směrového kormidla, jehož řídící lana procházejí sedadlem pozorovatele. Aby byl případ zcela objasněn po stránce kázně a aby byla učiněna potřebná opatření, vyslalo ministerstvo národní obrany do Milovic zvláštní komisi, složenou ze dvou vyšších důstojníků.
Souřadnice: N49°3'53.19'' E16°31'14.59''
Pomník přidal: Petr Kudláček