Bílovice nad Svitavou

Kratinova, Obřanská, nezařazeno

Pomník Obětem 1. světové války

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, u silnice na severním okraji obce
Nápis:
NA PAMĚŤ
PADLÝCH BRATŘÍ A SPOLUOBČANŮ
SOKOL
1915

OBĚTI SVĚTOVÉ VÁLKY
BLATNÝ FRANT., BLATNÝ FRANT., DOHNAL FRANT., DOHNAL FRANT., DRLÍK ROMAN, DRAHOVZAL JOSEF, FRITZ LEOPOLD, HLAVÁČ KAREL, HLOUŠEK MARTIN, HUDEČEK KAREL, HUDEČEK EDMUND, KOČÍ KAREL, KRATOCHVÍL BEDŘ., KOZEL JOSEF, KANDLER JINDŘ., KRUPICA JOSEF, KUBÁSEK VIKTOR, KUBÁSEK KAREL, KAPUSTA JAN, MACHÁČEK LUDVÍK, NEŠPOR TOMÁŠ, OLEJNÍČEK FRANT., PETLACH JULIUS, RICHTR KAŠPAR, STLOUKAL VINC., SOLNICKÝ FRANT., SRBA LINHART, TARANZA AUGUSTIN, TESAŘ BOHUMIL, VANĚK BOHUMIL, ZOUHAR JOSEF, ZLÁMAL JAN, ŽIŠKA JOSEF, ZEMŘEL?????????, DRAHOVZAL BOHUMIL, DOHNAL FLORIÁN, KOZEL FRANT., KRA?L ALOIS, OLEJNÍČEK BENEDIKT, PILÁT JAN, NEČAS F., POKORNÝ RAJMUND, PRACHAŘ KAREL, SRBA T., DOBÍŠEK JOS., STUDENÝ ALOIS, SVOBODA ALOIS, SVOBODA JAN, TRNKA JAROSLAV, VAŠÍČEK JOSEF
1914 – 1918
1915 – 1928 – 1980

PRVNÍ POMNÍK
OBĚTEM SVĚTOVÉ
VÁLKY V EVROPĚ
V ROCE 1915
Z PODNĚTU
RUDOLFA TĚSNOHLÍDKA
SPISOVATELE
Poznámka:

část textu na pomníku chybí


Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-6216-17421
Souřadnice: N49°14'51.26'' E16°40'26.32''
Pomník přidal: Petr Vacek

Pomník Obětem 2. světové války

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, u silnice na severním okraji obce
Nápis:
1939-1945
PADLÝM A UMUČENÝM
SPOLUOBČANŮM

OBEC BÍLOVICE n/Sv
1995

Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-6216-17400
Souřadnice: N49°14'51.69'' E16°40'25.32''
Pomník přidal: Petr Vacek

Pomník Rudolf Kamarád

Autor: Josef Šlesinger, 15.08.2016
Umístění: Bílovice nad Svitavou, u železniční trati mezi Bílovicemi a Babicemi přibližně v polovině vzdálenosti
Nápis:
V těchto místech
byl dne 28. října 1917
sražen vlakem
stržm. četnictva
RUDOLF KAMARÁD
Poznámka:

Rudolf Kamarád byl zachycen a usmrcen projíždějícím vlakem při kontrolní pochůzce při střežení železniční tratě v době války.
Pohřben byl v Bílovicích nad Svitavou.
Z denního rozkazu: "Am 28. Oktober 1917 in Ausübung des Patrouillendienstes auf der Eisenbahnstrecken nächst Bilowitz durch überfahren eines Zuges gestorben und am Ortsfriedhofs Bilowitz beerdigt."

Četnická stanice Bílovice nad Svitavou o.s. umístila tento kříž v roce 2016 do míst, kde byl sražen vlakem strážmistr Rudolf Kamarád z četnické stanice Bílovice nad Svitavou. Strojvůdce si nehody nevšiml takže ostatky byly z vlaku sňaty až při zpáteční cestě z Vídně.


Souřadnice: N49°14'49.49'' E16°40'20.89'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Milan Lašťovka
Doplnění informací: Jiří Vaněček, Josef Šlezinger

Pomník letcům

Autor: Petr Kudláček, 04.08.2017
Umístění: Bílovice nad Svitavou, 1,5 km severně od obce na pravém břehu řeky Svitavy
Nápis:
25.9.1951

JIŘÍ HANEK
ŠTĚPÁN CHYTIL
FRANTIŠEK REZEK
STANISLAV ROUBÍNEK
MIROSLAV VESELÝ

O.Ú.BÍLOVICE
Poznámka:

Na tomto místě 25.9.1951 při letecké nehodě zahynuli velitel letadla kpt. František Rezek, druhý pilot por. Miroslav Veselý, navigátor por. Jiří Hanek, radiotelegrafista ppor. Stanislav Roubínek a palubní mechanik por. Štěpán Chytil. Příčina nehody nebyla jednoznačně stanovena.

V publikaci Babické listy (jaro 2004) vyšel o nehodě článek (zde zkráceno): 25. září 1951 havaroval ve večerních hodinách letoun leteckého dopravního pluku D-47 (Dakota). Po startu z letiště Brno – Černovice odlétal směr Praha, ale krátce po startu pro poruchu se vracel zpět do Brna a zřítil se v prostoru Babice nad Svitavou, když před tím dopravil z Prahy – Kbel do Brna velitele letectva, divizního generála Josefa Hanuše.
Dle očitých svědků letělo letadlo nad babickou zastávkou ČSD směrem k Brnu nízko a pomalu, jeden motor byl v plamenech a z letadla svítil k zemi světlomet. Letadlo chtělo zřejmě nouzově přistát. Před letadlem se ale objevil kopec prvního tunelu k Bílovicím, letadlo prudce vzlétlo, pozbylo rychlost a zřítilo se za druhým tunelem mezi řeku Svitavu a železniční trať. Při nárazu do země se odlomilo jedno křídlo a přeletělo na druhou stranu železničního náspu. Šetřením havárie se zjistilo, že jeden motor po havárii byl bez vrtule, která byla po čase nalezena v říčce Punkvě.
Divizní generál Josef Hanuš patřil k hlavním odpůrcům československých letců z Velké Británie a významnou měrou se podílel na jejich perzekuci. Tehdy vzniklo podezření ze sabotáže a událost důkladně vyšetřovaly orgány Obranného zpravodajství – OBZ. K jednoznačným závěrům se nedospělo.
Na památku obětí byl na pravém břehu řeky Svitavy – katastr obce Bílovice nad Sv. (pozn.: hranici katastrů zde tvoří řeka Svitava) – v místě havárie postaven pomníček s bronzovou deskou, na které bylo uvedeno datum havárie a jména zahynulých letců.
Po padesáti letech, 6. října 2001, uspořádala obec Bílovice nové odhalení pamětní desky. Původní bronzová deska byla vandaly odcizena a pomníček poškozen. Pomníček byl opraven a byla na něm umístěna nová žulová deska s datem havárie a jmény 5 letců.

V knize "Stříbrný tryskáč MiG-15, Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957" (vydání 2012) od Libora Režňáka je na str. 70 uvedeno: Letoun D-47 ze stavu 1. ldp Praha - Kbely mířil z Brna do Prahy. Osádka ve složení kpt. František Rezek, druhý pilot por. Miroslav Veselý, navigátor por. Jiří Hanek, radiotelegrafista ppor. Stanislav Roubínek a palubní mechanik por. Štěpán Chytil odstartovala ve 22.10 a standardním způsobem stoupala do letové hladiny. Ve 22.18 ohlásila dosažení výšky 1 350 m a více se neozvala. Trosky letounu s imatrikulací D-03 byly nalezeny severně Brna, v katastru obce Babice. Případ je dále výjimečný tím, že do čela vyšetřovací komise byl určen sovětský poradce hlavního inženýra letectva pplk. Meščerjakov. Ve spojitosti s neblahými politickými procesy daného období nás tato skutečnost při hodnocení celé události nutí k jisté opatrnosti, zejména když možným viníkem katastrofy byl bez patřičných důkazů označen inženýr kbelského pluku Ľudevít Ivanič, bývalý příslušník 312. perutě RAF. Trosky letounu prošly nejrůznějšími testy a rozbory z oborů metalurgie, chemie a toxikologie. Znalci kriminální ústředny oboru explozí nalezli mikroskopické částečky materiálu, používaného v trhavinách typu Plastic či Nobel 07. Údajně bylo použito 500 gramů explozívní látky pod kapotáží pravého motoru. Konečné řešení případu spis neuvádí a bez ohledu na skutečnou příčinu katastrofy a její řešení měla událost velmi nepříjemnou dohru. Místo dopadu stroje na břehu řeky Svitavy poblíž hradla Ronov navštěvovali pozůstalí a příbuzní letců. Ještě v červnu 1952 zde nalézali zbytky oděvů, tkání a kostí z těl členů osádky. Podanou stížnost řešil MNO, který nechal celý prostor vojenskými rojnicemi opakovaně a důsledně "pročesat".

Pozn.: D-47 je československé vojenské označení amerického dopravního a transportního letadla DC-3, nejúspěšnějšího a nejrozšířenějšího dopravního letadla té doby, za války známého taky pod jménem Dakota.

Další na stránkách Wikipedie; v článku Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky


Souřadnice: N49°14'49.49'' E16°40'20.89'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček

Hrob František Kratina

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, hřbitov
Nápis:
FRANTIŠEK
KRATINA
+27. 12. 1941
v Mauthausenu
Zahynul, aby žilo v co vždy věřil.

Souřadnice: N49°14'49.49'' E16°40'20.89'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Vacek

Pamětní deska Metoděj Šebela

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, Kratinova, na domě
Nápis:
ZDE ŽIL
PLUKOVNÍK IN MEMORIAM¨
311. PERUTĚ RAF, DFC
METODĚJ ŠEBELA

ZAHYNUL 18.11.1943
V BISKAJSKÉM ZÁLIVU
VE VĚKU 28 LET

VÁM PADLÍ ČEST,
VÁM PADLÍ BEZ HROBU
Poznámka:

Po M. Šebelovi jsou pojmenovány ulice v Bílovicích nad Svitavou a v Praze 14 na sídlišti Černý Most II.
Šebela Metoděj, podporučík, nar. 23.1.1915, Bílovice nad Svitavou, osobní číslo Z; RAF/120757, příslušník RAF, 311. peruť. Nezvěstný z operačního letu, Liberator BZ872 E, 18.11.1943 (Notification of Death), Biskajský záliv. (zdroj databáze VÚA Praha)


Souřadnice: N49°14'49.51'' E16°40'6.96''
Pomník přidal: Petr Vacek
Doplnění informací: Ing. František Jedlička

Hrob vojáků Rudé armády

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, Obřanská, hřbitov
Nápis:
PADLÝM RUSKÝM
HRDINŮM
KVĚTEN 1945
OBEC
BÍLOVICE NAD SVITAVOU

ЗДЕС ПОХОРОНЕНЫ
ГВ. БОГАИЛ ЯКОВ Н., ГВ. ГАВРЫЛЮК ЕФИМ ПАВЛ., ГВ. ГОНЧАРОВ КОНДРАТИЙ И., ГВ. ДЕНИСЕНКО ПЕТР АР, ГВ. ЗЕЛЕНКОВ А. И., ГВ. СТ. ЛЕСНИКОВ АЛ. НИК., ГВ. МЛАДШИИ ЛЕЙТЕНАНТ АЛ. Н., ГВ. ПОСТАВАЛОВ М. Г., ГВ. РУДИНСКИИ ПАВЕЛ М., ГВ. УМАКАЛЮК МИХАИЛ И., ГВ. ХЛИЗОВ Н. И., ГВ. ЯГНИЧЕНКО Н. Д., И 6 ГВАРДЕЙЦЕВ НЕЗНАКОМЦЫ
ПАВШИЕ СМЕРТЫЮ ХРАБРЫХ ЗА
НЕЗАВИСИМОСТЬ НАШЕЙ РОДИНЫ
В МАЙЕ 1945 Г.

ZDE ODPOČÍVAJÍ
GARDISTÉ: BOGAIL JAKOV N., GAVRYLJUK EFIM PAVL., GONČAROV KONDRATIJ I., DENISENKO PETR AR., 3ELENKOV A. I., ST. LESNIKOV AL. NIK., MLADŠIJ LEJTENANT AL. N., POSTAVALOV M. G., RUDINSKIJ PAVEL M., CMAKALJUK MICHAIL I., CHLYZOV N. I., JAGNIČENKO N. D.,A 6 NEZNÁMÝCH GARDISTŮ
PADLI HRDISKOU SMRTÍ ZA
NEZÁVISLOST NAŠÍ VLASTI
V KVĚTNU 1945

Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-6216-17435
Souřadnice: N49°14'40.33'' E16°40'7.08'' (střed hřbitova)
Pomník přidal: Petr Vacek

Hrob Miroslav Havlíček

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, Obřanská, hřbitov
Nápis:
KAPITÁN LETECTVA
MIROSLAV HAVLÍČEK
*12.6.1926 +30.9.1957
KDYBYCH JEDNOU SNAD Z VÝŠKY NA ZEM SPAD,
PROMIŇTE MI DRAZÍ, ŽE JSEM VÁM NEMOHL S BOHEM DÁT.
Poznámka:

Pilot kpt. Miroslav Havlíček zahynul 30.9.1957 při srážce ve vzduchu u obce Ostrov u Stříbra, západně od Plzně.

V knize „Stříbrný tryskáč MiG-15“ od Libora Režnáka, vydání 2012, str. 550 je psáno: Dopoledne v 10.57 došlo v plzeňském letištním prostoru ke srážce dvou bojových letounů. Bitevní Il-10 č.5080, pocházející od 45. dpzlp narazil do stroje MiG-15bis č.613222 ze stavu 16.slp. Zahynul pilot „bisu“ mjr. Rudolf Janda (1926 Kamenný Újezd) i dvoučlenná posádka Iljušinu – kpt. Miroslav Havlíček (1926) a dělostřelecký pozorovatel kpt. Emil Burian. Samotní letci tragédii nezavinili. Shodou okolností přesně dodržovali pokyny, které údajně velitel 45. dpzlp mjr. Jiří Cígler (letiště Plzeň – Bory) a ŘL (řídící létání) 16.slp mjr. Dušan Petrik (letiště Plzeň – Líně) svévolně, bez vzájemné koordinace vydali. Změna tratí bitevních IL-10 a stíhacích MiGů-15 záhy přivodila tragédii. Stroje se „potkaly“ v mracích ve výšce 1500m, když mjr. Janda dotáčel výstupovou zatáčku na DPRNS (dálná přívodná radionavigační stanice). Klesající IL-10 narazil kabinou zespodu do pravé poloviny křídla „patnáctky“. Oba příslušníci 45. dpzlp byli usmrceni, mjr. Janda srážku ohlásil a v neovladatelném letounu s uraženým koncem křídla se připravoval ke katapultáži. Odhodil překryt kabiny, ale k vystřelení pro náraz do země již nedošlo. Zahynuli všichni tři. MiG dopadl do lesa 1 km severovýchodně od Ostrova u Stříbra, IL-10 pak 1,5 km jihozápadně. Kpt. Miroslav Havlíček (1367 hod) pracoval ve funkci letovod pluku, mjr. Janda (976 hod) byl absolventem kurzu letovodů pluku. O dvoustranné změně parametrů letu informace neznali, v opačném případě by jistě rázně zasáhli.

Další na stránkách Wikipedie; Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky


Souřadnice: N49°14'39.26'' E16°39'45.76'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Vacek
Doplnění informací: Petr Kudláček

Kenotaf František Dohnal

Autor: Petr Vacek, 01.09.2009
Umístění: Bílovice nad Svitavou, Obřanská, hřbitov
Nápis:
VZPOMÍNKA NA MÉHO MANŽELA A SYNA
FRANTIŠKA DOHNALA
PADLÉHO ZA VLASŤ
V ROCE 1915 VE STÁŘÍ 24 R.
VE VOLBRUMU V POLSKU
Poznámka:

F. Dohnal je zmíněn na pomníku padlých v 1. světové válce


Souřadnice: N49°14'39.26'' E16°39'45.76'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Vacek