Bedihošť

Pomník Obětem 1. a 2. světové války

Autor: Ervin Silný, 01.06.2006
Umístění: Bedihošť
Nápis:
K UCTĚNÍ PAMÁTKY SPOLUOBČANŮ PADLÝCH VE SVĚTOVÉ VÁLCE A NA OSLAVU OSVOBOZENÍ VĚNUJE OBČANSTVO 1914-1918

Koléček Josef 1893-1914, Přehnálek Bartoň 1887-1914, Kočí Josef 1876-1914, Vysloužil František 1887-1914, Horák Vilém 1896-1915, Sníhota Ladislav 1891-1915, Hacura František 1893-1915, Chromý Matěj 1879-1915, Navrátil Jindřich 1877-1915, Jirák Alois 1883-1916, Nehera František 1890-1916, Vláčilík František 1896-1916, Vláčilík Antonín 1890-1916, Přecechtěl František 1891-1918, Lexsa Tomáš 1872-1916, Kresta Josef 1894-1917, Kresta Antonín 1896-1917, Kresta Tomáš 1897-1917, Michalský Josef 1899-1918, Dřímal Josef 1884-1918, Lang Jakub 1893-1918, Beigel Arnošt 1899-1918

ZEMŘELÍ
Horák Jakub 1874-1918, Abrle Antonín 1886-1918, Lajčík Englbert 1882-1917, Vymlátil Vojtěch 1896-1915

OBĚTI PERZEKUCE A VÁLKY 1939-1945
Grepl Karel 1880-1945, Komenda Antonín 1884-1943, Soldán Bohumil 1904-1945, Soukeník Arnošt 1915-1945, Staněk Josef 1929-1945, Špičák Jiří 1898-1945, Vavrouch Vojtěch 1905-1943, Zahálka Jaroslav 1910-1944

Centrální evidence válečných hrobů: je evidován, CZE-7108-07536
Souřadnice: N49°26'53.74'' E17°9'59.15'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Ervin Silný

Hrob Jiří Čermák

Autor: Petr Kudláček, 15.01.2017
Umístění: Bedihošť, hřbitov
Nápis:
JIŘÍ
PORUČÍK - PILOT
1929 - 1952
Poznámka:

Pilot por. Jiří Čermák zahynul dne 16.10.1952 při letecké nehodě u Chebu.
V knize "Stříbrný tryskáč MiG-15, Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957" od Libora Režňáka je na str. 170 popis nehody: Ve čtvrtek 16.10.1952 došlo k nejtěžší letecké události - katastrofě. Byla hlášena velitelem 15.LSS pplk. Jaroslavem Týkalem. Jednalo se o mimořádnou událost zvláštního významu. Nevydařený start ostré pohotovosti proti narušiteli státní hranice. Věčný příhraniční "tulák" americký L-19 byl opět v akci. Po krátkém vyhodnocení vektoru jeho pohybu na obrazovkách radarů vydal "Parfum-82C"(VS 5. SLD Žatec) v 09.32 hod rozkaz ke startu dvojice hotovostních stíhačů. Pilot por. Jiří Čermák (1928 Bedyhošť) odhodil rozečtenou knihu a za nadřízeným npor. Jiřím Růžičkou spěchal k připraveným letounům. Oba letci patřili ke stavu 11. lsp Žatec a s proudovými letouny typu S-101 drželi "detašmán" na západočeském letišti Cheb. Por J. Čermák "vlítnul" do kabiny stroje s trupového označení KR-12, a s pomocí mechanika strš. Jaroslava Chleba se "přikurtoval", nastartoval motor a za vedoucím npor.J. Růžičkou popojel ke startu. Od 4.10. zde provedl 5 letů, letiště dobře znal. Stíhači na úzké dráze 060 startovali jednotlivě, v 09.35 byli ve vzduchu. Výtečně! Službu směrového důstojníka vykonával npor. Vladimír Šídlo. Vedoucímu dvojice předával koordináty cíle, ale ten neodpovídal, měl rozpojený radiový konektor. Směrový důstojník se okamžitě obrátil na "číslo" J. Čermáka. Ten právě zasouval podvozek, hlášení potvrdil a levou zatáčkou spěchal před vedoucího, aby převzal vedení. Pravděpodobně současně na koleně rozevřel mapu a četl kurz do určeného čtverce. To ale neměl. Letoun se pomalu přetáčel na záda, v poloze 135° pilot teprve zasáhnul. Bylo pozdě. Letoun ev.č. 10103 asi 2,3 km od letiště okrajovým obloukem levé poloviny křídla zachytil o zem a explodoval. Vedoucí dvojice zapojil konektor a v plnění bojového úkolu samostatně pokračoval. V čs. letectvu šlo o teprve třetí katastrofu proudového stroje a vůbec jedinou S-101 (Jak-23). Technická závada letounu s náletem 117 hodin byla vyloučena, příčinu neštěstí přivodilo nesprávné rozdělení pozornosti pilota při vzletu. Por. J. Čermák nepatřil k začátečníkům. Proudové stroje létal od počátku roku 1951, kdy absolvoval poslední kurz na CS-92 (Messerschmidt 262) u Stíhací letky 5 v Mladé. Pak již následoval S-101, čs. piloty považovaný za velmi podařený letoun. Stíhací Jaky v Chebu létaly až do května roku 1953. Velitelem letky škpt. Jaroslavem Březinou výtečně hodnocený pilot por. J. Čermák doplatil na horlivý přístup k plnění bojového úkolu. Čest jeho památce.

Pozn.: Americký L-19, proti kterému vystartovali dva proudoví stíhači, je malá a pomalá neozbrojená vrtulová Cessna.
Další na stránkách Wikipedie; Letecké nehody vojenských strojů České a Československé republiky. https://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

Další informace k pohřbenému pilotovi:
Jiří Čermák (narozen 12. 11. 1929 v Kroměříži) byl druhým ze čtyř dětí železničního přednosty Václava Čermáka, jenž byl na podzim 1938 nucen odejít z pohraničních oblastí odstoupených Německu. V letech 1938–1960 byl Václav Čermák přednostou železniční stanice v Bedihošti. Jiří Čermák létal na proudových strojích od začátku roku 1951. Po tragické smrti v Chebu (16. 10. 1952) se dne 20. 10. 1952 konal v Bedihošti vojenský pohřeb.
(zdroj Bedihošťský zpravodaj č. 38 / 2015, odkaz ke stažení - http://www.bedihost.eu/clanky/bedihostsky-zpravodaj/archiv-rocniku/bedihostsky-zpravodaj-2015.html )


Souřadnice: N49°26'53.74'' E17°9'59.15'' - přibližná pozice dle adresy
Pomník přidal: Petr Kudláček
Doplnění informací: Petr Jirák