á | a | b | c | č | d | ď | e | f | g | h | ch | i | j | k | l | ľ | ł | m | n | o | p | r | ř | s | š | t | ť | u | ú | v | w | z | ž (vše)
Autor: archiv Antonín Kolář

Štábní kapitán František Malkovský

* 6.12.1897 (Bystřice u Benešova)
† 8.6.1930 (Karlovy Vary)

Štábní kapitán Ing. František Malkovský byl vojenský akrobatický pilot.
Narodil se v Bystřici v roce 1897 a tragicky zahynul na leteckém dni v Karlových Varech roku 1930. Bylo mu pouhých 32 let. Krátce po startu se s ním jeho letoun Avia BH-21 zřítil.
František Malkovský pocházel z Bystřice u Benešova z rodiny strážníka. Na studia se přestěhoval do Prahy, kde chtěl studovat Vysoké učení technické. Právě v době, kdy měl nastoupit na školu, začala 1. světová válka, narukoval do armády a účastnil se bojů jak na italské, tak na ruské frontě. Ve válce byl také raněn, poté byl převezen do nemocnice v Benešově. Po zotavení odcestoval do Albánie, kde sloužil jako velitel útočného oddílu a kde se také v roce 1918 dozvěděl, že byla vyhlášena samostatná Československá republika. Vrátil se do Prahy a na konci roku 1918 konečně začal studovat techniku.
V roce 1920 vstoupil do leteckého pluku v Olomouci, kde nejprve v roce 1921 absolvoval kurz leteckých pozorovatelů, později v roce 1922 si udělal i pilotní kurz. Dne 9. června 1922 předvedl první samostatný let. Později si ještě udělal kurz pro stíhacího pilota a kurz nočního létání. V pilotování vynikal a začal být leteckým instruktorem na letišti v Chebu.
V roce 1927 byl přeložen do Prahy na letiště Kbely, kde se v srpnu 1927 poprvé zúčastnil leteckého mítinku. Následně v Curychu sice získal až sedmé místo, ale přesto na sebe upozornil. Poté byl československou vládou požádán o propagační let Avie BH-11 do Švýcarska. Od té doby začal být Malkovský celbritou. Jeho Avia BH-11 získala přezdívku Klenot vzduchu (Bijou de l´air). Začal objíždět všechny evropské letecké dny, v Basileji byl dokonce jeho samostatný výstup označen jako „malý letecký den“ Díky jeho zdařilému propagačnímu letu (prolétl mimo jiné Curych, Bern, Thun a Basilej) se podařilo Avii získat smlouvu na dodávku Avií BH-21 pro Švýcarsko.
Na následujícím leteckém dnu ve francouzském Viscennes zaujal novým letounem Avia BH-33, kde předvedl dosud nevídané letecké figury díky novému motoru Avii, který umožňoval zásobovat motor palivem za jakýchkoli manévrů. Dalším zlomovým bodem v kariéře Františka Malkovského byl letecký mítink v Jugoslávii, kde předvedl opět nový stroj, tentokrát akrobatický speciál Avia BH-21-96. Podařilo se mu zde překonat své dřívější vzory Francouze Doreta a Němce Fieselera. Jeho letoun, zdálky charakteristický díky červené kapotě s bílým českým lvem, si zde vysloužil přezdívku „Rudý ďábel“.
Posledním rokem kariéry Františka Malkovského se stal rok 1930. Ještě na jaře se úspěšně zúčastnil leteckého dne v Brně, ale to byla jeho poslední podařená veřejná exhibice. 8. června se Malkovský naposledy vznesl na leteckém dni v Karlových Varech. Jeho start měl zakončovat celý program a Malkovský byl vrcholem toho, co diváci měli možnost spatřit. Při přistání vlétl „Rudý ďábel“ do vrstvy zředěného vzduchu. Malkovský se pokusil střemhlavý let zvládnout, avšak výška byla příliš nízká na to, aby se dalo letadlo vyrovnat. Malkovského Avia BH-21-96 se zabořila kolmo do země 500 metrů od letiště, před zraky asi 30 000 diváků.
Jeho pohřeb se konal 11. června 1930. Pohřbu se zúčastnilo velké množství civilistů, vojáků, ale i politiků, jako např. ministr národní obrany Dr. Viškovský, generální inspektor čs. branné moci generál Podhajský nebo představitel kanceláře prezidenta republiky plukovník Seid.
Důležitá životní data ve zkratce:
• 6.12.1897 - narozen v Bystřici
• 8.7.1915 - maturita, téhož roku narukoval do armády
• 1916 - převelen z italské na ruskou frontu
• 1918 - byl velitelem útočného oddílu v Albánii
• 2.5.1918 - začal studovat na pražské technice
• 6.12.1918 - nastupuje do československé armády
• 1.11.1919 - převelen do Olomouce, stejného dne povýšen na nadporučíka
• 1.11.1921 - jmenován polním pozorovatelem
• 1922 instruktorem v Chebu (1.5.)
• první samostatný let (9.6.)
• jmenován pilotem letcem (1.12.)
• ukončení studia na technice (31.12.)
• 1923 povýšen na kapitána letectva (1.6.)
• 1924 kurs ve Francii (7.1.)
• 1925 let do Polska
• letecký den Plzeň-Bory (5.7.)
• 1926 armádní letecké závody
• velitelem letky (6.9.)
• 1927 167 přemetů (30.3.)
• 218 přemetů (1.4.)
• kurs nočního létání (2.5.)
• meeting v Curychu (12.8.)
• nehoda Rudého ďábla (3.9.)
• rozhodčí v akrobatickém duelu (23.10.)
• v kursu velitelů letek (2.11.)
• 1928 vyznamenán řádem Polonia Restituta
• velitelem letky (1.3.)
• nehoda ve Švýcarsku (7.4.)
• turné po Švýcarsku (10.5.)
• rozhlasová přednáška (1.6.)
• tři obrácené přemety za sebou (28.6.)
• ukázka ve Kbelích (3.10.)
• králem vzduchu ve Kbelích (7.10.)
• velitelem letky (16.10.)
• povýšen na štábního kapitána letectva (20.10.)
• vystoupení v Jugoslávii (25.11.)
• 1929 prohlášen za krále vzduchu
• přeložen do Chebu (1.1.)
• úspěch ve Francii (14.5.)
• přednáška v Praze (5.6.)
• letecké dni v Praze (16.6.)
• Mariánské Lázně (7.7.)
• ocenění předsedou vlády (10.7.)
• zástupcem velitele (15.7.)
• hostem plaveckých závodů (27.7.)
• letecký den u Českých Budějovic (29.7.)
• předvádění v Řecku (25.8.)
• poslední vystoupení v Praze
• nehoda u Poličky (6.9.)
• velitelem letky (15.9.)
• letecký den v Praze (29.9.)
• ukázka ve Varšavě (15.10.)
• letecký den v Roztokách (20.10.)
• přistání v Tallinu (26.10.)
• předvádění v Rize (6.11.)
• 1930 přijetí u TGM (27.2.)
• rozhlasová přednáška (9.5.)
• poslední vystoupení v Brně (25.5.)
• tragicky zahynul (8.6.)
• pohřben v Benešově (11.6.)

Zdroje (mimo informací z desek):
https://cs.wikipedia.org/wiki/František_Malkovský
http://www.panzernet.net/php/index.php/topic,3461.0.html
http://www.kralvzduchu.cz/
http://forum.valka.cz/topic/view/63748/Malkovsky-Frantisek

VPM:
hrob - Benešov, okres Benešov
pomník - Olšová Vrata, okres Karlovy Vary


Vaše komentáře, připomínky, návrhy či doplnění zasílejte prosím na monument@vets.cz.